Statenlid David Oude Wesselink: “Voor GroenLinks is het duidelijk, de oplossing zit niet in meer vliegroutes, maar in meer treinen en minder vliegen. Alleen daarmee doen we wat nodig is voor het klimaat en het terugdringen van de overlast en gezondheidsschade. Dit kan als we Schiphol niet langer gebruiken als ‘overstaphub’ en fors inzetten op beter internationaal treinvervoer. Het is tijd voor een koerswijziging bij het Rijk!”
Vierde route
De vierde aanvliegroute is onderdeel van de herinrichting van het luchtruim. Deze wordt naar verwachting gepubliceerd in 2025 of 2026. Een vierde aanvliegroute zou betekenen dat er elke 7 tot 8 minuten een laagvliegend vliegtuig over onze provincie komt, inclusief de daarmee gepaard gaande overlast. De exacte aanvliegroute wordt door het Rijk zo lang mogelijk geheimgehouden om de weerstand zo klein mogelijk te houden.
De verwachting is dat het Rijk na de zomer al een besluit zal nemen over de 4de route. Steeds meer inwoners en Utrechtse gemeenten maken zich zorgen over deze nieuwe route. Zo werden er verschillende moties aangenomen in Utrechtse gemeenten en startte de inwonersgroep ‘Stop de 4de aanvliegroute!’ een petitie. GroenLinks sloot zich daar eerder al bij aan, maar een uitspraak van Provinciale Staten tegen deze 4de route ontbrak tot nu toe.
Provinciale Staten spreekt zich uit tegen 4de route
GroenLinks diende samen met BBB, PvdA, SGP, SP, PvdD, D66 en 50PLUS een motie waarin Provinciale Staten zich uitspreekt tegen deze nieuwe aanvliegroute en waarin gevraagd wordt om dit standpunt als provincie samen met Utrechtse gemeenten krachtig en volhardend over te brengen bij het Rijk. Deze motie werd aangenomen.
David Oude Wesselink: “GroenLinks is blij met de duidelijke boodschap die Provinciale Staten hiermee afgeeft. Het is hoog tijd voor meer treinen en minder vliegen. We blijven ons samen met gemeenten en inwonersgroepen inzetten voor een gezonde leefomgeving, waarbij we klimaatschade en overlast tegengaan!”