GroenLinks heeft schriftelijke vragen gesteld over de mogelijkheid van een spoorverbinding over de Rijnbrug bij Rhenen. Aanleiding voor deze vragen is de vernieuwing van Rijnburg waarbij het brugdek vervangen moet worden. Dit biedt mogelijk een kans om de vroegere spoorverbinding tussen Rhenen en Kesteren in oude glorie te herstellen.

Statenlid Huib van Essen: “De pijlers onder de huidige Rijnbrug zijn oorspronkelijk gebouwd voor de spoorbrug die hier lag, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog helaas is gesneuveld. Met het herstel van de spoorbrug zou de bereikbaarheid op de as Utrecht-Veenendaal-Kesteren-Nijmegen en ook de ontsluiting van Food Valley op een duurzame manier kunnen worden verbeterd.”

Vervanging brugdek voor ‘Tidal Flow’

Het brugdek van de Rijnbrug bij Rhenen moet vervangen worden om deze geschikt te maken voor de zogeheten ‘Tidal Flow’. Hiermee komt er een extra rijbaan die in de ochtendspits ingezet kan worden voor het verkeer van Rhenen richting Kesteren en in de avondspits van Kesteren richting Rhenen. Dit moet de doorstroom bevorderen en files zoveel mogelijk voorkomen. Een animatie van deze ‘Tidal Flow’ is hier te vinden.

Spoorbrug

Omdat het volledige brugdek vervangen moet worden zou er mogelijk naast het brugdek voor auto’s ook een spoorbrug kunnen worden geplaatst. De in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde spoorlijn zou zo weer in ere hersteld worden. Hiermee  zou de spoorlijn van Utrecht - Veenendaal - Rhenen kunnen worden doorgetrokken naar Kesteren en Nijmegen.

Schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten

GroenLinks heeft aan het college van Gedeputeerde Staten gevraagd of de mogelijkheid tot het herstellen van de spoorverbinding tussen Rhenen en Kesteren al eens eerder is onderzocht en zo ja, wat daar de uitkomsten van waren en of deze uitkomsten meegenomen kunnen worden bij de besluitvorming over de vervanging van de Rijnbrug. En mocht er nog niet eerder onderzoek naar zijn gedaan, of het college dan bereid is (mogelijk in samenwerking met de provincie Gelderland en het Rijk) om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden en globale kosten van het realiseren van een spoorverbinding tussen Rhenen, Kesteren en Nijmegen en de toegevoegde waarde hiervan voor de bereikbaarheid van de regio.