Statenlid David Oude Wesselink: “GroenLinks is blij dat er maatregelen genomen worden. Iedereen kent de verbinding van de A28 naar de A27 in zuidelijke richting, beter bekend als de Varkensboog. Ook berucht en óók een snelheidslimiet van 80km/u. Maar de bocht van de N210 is bijna twee keer zo scherp!”

Zorgen in omgeving over veiligheid

In de bocht van de N210 bij IJsselstein mocht tot voor kort 80 km/uur gereden worden. Dit werd als erg onveilig ervaren. Na een dodelijk ongeval afgelopen zomer, kwam er vanuit de omgeving de roep om maatregelen. Daarom heeft GroenLinks bij de afgelopen commissievergadering Milieu en Mobiliteit aandacht gevraagd voor dit verkeersveiligheidsknelpunt. GroenLinks heeft twee kortetermijnmaatregelen voorgesteld: een adviessnelheid van 60km/u én attentieverhogende maatregelen.

Groot onderhoud komt te laat

Gedeputeerde Schaddelee gaf in antwoord hierop aan te willen wachten op groot onderhoud. Dat is echter pas gepland voor 2023. Dat duurt wat GroenLinks betreft te lang. Na de vragen die GroenLinks stelde aan de gedeputeerde heeft er opnieuw een ongeval plaatsgevonden. Naar aanleiding daarvan maakte de provincie bekend de adviezen van GroenLinks toch over te nemen: de adviessnelheid van 60km/u is per direct gerealiseerd, evenals waarschuwingsborden. Bochtschilden (de bekende rood/witte pijlen bij scherpe bochten) worden volgende maand geplaatst.

David Oude Wesselink: “GroenLinks is voorzichtig tevreden. We verwachten dat deze maatregelen voor de korte termijn voldoende zijn. Voor de lange termijn hebben we echter nog wel twijfels. Net als de provincie zullen we de situatie blijven monitoren, want elk ongeval is er één te veel.”

Snelheidsverlaging provinciale wegen

De provincie Utrecht is bezig met een onderzoek naar consequente snelheidsverlaging op provinciale wegen, onder de noemer “Netwerkperspectief Provinciale Wegen”. GroenLinks juicht dit van harte toe en zou de snelheid graag op meer provinciale wegen verlagen.

Oude Wesselink: “In het verleden is te vaak gekozen voor een hoge snelheid, ten koste van leefbaarheid en verkeersveiligheid. Autosnelwegen gaan al regelmatig naar 100 of 80km/u. Binnen de bebouwde kom wordt 30km/u de standaard. Het is niet meer dan logisch dat 60km/u de nieuwe standaard wordt op provinciale wegen!”