Statenlid David Oude Wesselink: “GroenLinks vindt het belangrijk om schone en gezonde mobiliteit te stimuleren. De speed pedelec is daar een goed voorbeeld van. Of het nu gaat om een recreatief rondje of de snelste route naar je bestemming, een speciale routeplanner kan daarvoor uitkomst bieden. We zijn dan ook blij dat die er nu gaat komen!”

Meeste speed pedelecs van Nederland

De provincie Utrecht is de provincie met de meeste speed pedelecs van Nederland. Toch zijn de wegen en fietspaden daar nog niet altijd goed voor ingericht. Omdat speed pedelecs soms wel en soms niet gebruik mogen maken van het fietspad, kan een speciale routeplanner uitkomst bieden. Het zorgt er ook voor dat knelpunten in het wegennet voor de (snelle) fiets eerder in beeld komen en aangepakt kunnen worden. Daarmee wordt het gebruik van de speed pedelec als alternatief voor de auto zowel veiliger als aantrekkelijker.

Routeplanner in Utrecht

De Fietsersbond heeft al een routeplanner voor speed pedelecs in de provincie Gelderland ontwikkelt, de zogenaamde pedelecplanner. Met die planner is het mogelijk om zowel de snelste route van A naar B te plannen als het plannen van een recreatief rondje. Met een bijdrage van maximaal € 20.000 kan de provincie Utrecht daaraan toegevoegd worden. Door het aannemen van de motie gaat dat nu dan ook gebeuren.