Statenlid David Oude Wesselink: “Meer asfalt ziet GroenLinks niet als oplossing. Daarom zijn we blij dat bij de N201 gekozen wordt om knelpunten aan te pakken, zonder grootschalige verbredingen die in het verleden nog op tafel lagen. En we zijn blij dat het gelukt is om een fietstunnel aan het plan toe te voegen!”
Knelpunten aanpakken
Er wordt al decennia gesproken over de aanpak van de N201. Het is één van de drukste provinciale wegen in de provincie Utrecht en loopt voor het Utrechtse deel tussen Vreeland en Uithoorn, door de gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen. Op verschillende plekken op het traject zijn knelpunten waar auto’s lang stilstaan, het gevaarlijk is voor fietsers om over te steken of waar de leefbaarheid voor omwonenden slecht is.
Met dit maatregelenpakket wordt dat aangepakt. Onder meer door de bocht bij Mijdrecht te verleggen, de op- en afritten bij het viaduct in Vinkeveen te verlengen en de snelheid te verlagen rond kruisingen. Voor het verleggen van de bocht bij Mijdrecht wordt wel een klein stukje weg aangelegd door wat nu een weidevogelkerngebied is. GroenLinks heeft daarom aangedrongen op volledige compensatie van dit gebied. De gedeputeerde zegde dit toe.
Fietstunnel
De fiets kwam er in de plannen echter nog wat bekaaid vanaf, met name als het gaat om het oversteken van de N201. De afgelopen jaren zijn hier meerdere ongelukken geweest met fietsers. Het college van Gedeputeerde Staten stelde daarom voor om de snelheid rond kruisingen te verlagen en een verhoogd plateau aan te leggen voor fietsers. Hoewel dat de veiligheid kan vergroten, vond GroenLinks dat onvoldoende. Eerder zaten er fietstunnels in de plannen die er nu niet meer in zaten.
Daarom heeft GroenLinks samen met CDA het initiatief genomen voor een motie om alsnog een fietstunnel in het plan op te nemen en samen met de gemeente De Ronde Venen en inwoners te kijken naar de meest geschikte plek hiervoor. De motie werd mede ingediend door D66, ChristenUnie, VVD, SGP, 50PLUS en uiteindelijk Statenbreed aangenomen.
David Oude Wesselink: “Voor GroenLinks ligt de prioriteit niet bij auto’s, maar bij fietsers. Fietsers hebben geen CO2-uitstoot en fietsen is ook een stuk gezonder. We zijn dan ook blij dat er voor de fiets extra geïnvesteerd wordt, zeker bij zo’n drukke provinciale weg. Daarmee ligt er een mooi pakket aan maatregelen en is er na decennia praten eindelijk een toekomstbestendig besluit genomen over de toekomst van de N201!”