Statenlid Erwin Virginia: “Schoon water is van levensbelang. Niet alleen voor ons drinkwater in de toekomst, maar ook voor de natuur en biodiversiteit. Die hebben nu zwaar te lijden onder vervuiling. In 2027 moeten we aan de Europese normen voldoen, als dat niet lukt zitten we in een nieuw soort stikstofcrisis. Het is dan ook belangrijk dat we als provincie een flinke inhaalslag maken en zorgen dat we in samenwerking met het Rijk, de Waterschappen en gemeenten de doelen wel halen!”

Kaderrichtlijn Water (KRW)

De Europese doelen voor de waterkwaliteit zijn vastgelegd in de zogeheten Kaderrichtlijn Water (KRW). De KRW heeft als doel de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater in Europa te waarborgen. Het gaat om doelen op het gebied van de chemische kwaliteit van het water, de ecologische kwaliteit van het water en de kwaliteit van het drinkwater. In 2027 moet het grond- en oppervlaktewater aan deze doelen voldoen. Dat is op veel plekken nog niet het geval, zo bleek opnieuw uit het advies van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur.

Schriftelijke vragen

GroenLinks vraagt aan het college van Gedeputeerde Staten hoe het in Utrecht is gesteld met de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater. Liggen we op koers om de normen te halen, of nog niet? En als dat niet het geval is, wat gaat het college daaraan doen? De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur heeft een aantal aanbevelingen gedaan. GroenLinks is benieuwd of de provincie Utrecht die al toepast of dat het college bereid is dat te gaan doen. Als laatste wil GroenLinks weten of het huidige beleid voldoet, hoe wordt samengewerkt met de waterschappen en hoe we een nieuwe stikstofcrisis voorkomen.

Erwin Virginia: “Er is sprake van een urgente situatie, die nog niet overal gevoeld wordt. Het water moet schoner. Dat betekent minder vervuiling door bronnen als bestrijdingsmiddelen, meststoffen en nieuwe bronnen zoals medicijnresten. We kunnen niet afwachten en moeten aan de slag. Ik benieuwd naar het antwoord van het college op onze vragen!”