500 miljoen euro

In de brandbrief wordt het kabinet opgeroepen om garant te staan voor 500 miljoen euro om de verliezen op te vangen als het aantal reizigers in de bus, tram en metro niet snel genoeg aantrekt. De OV-bedrijven krijgen tot eind dit jaar coronasteun om het verlies aan inkomsten door het sterk gedaalde aantal reizigers op te vangen. Het aantal reizigers werd de laatste twee jaar gehalveerd. Overheden hoefden door de steun maar 10 procent van hun OV-netwerk te schrappen. Maar die steun stopt aan het einde van dit jaar.

Statenlid David Oude Wesselink: “Het is van groot belang dat het OV-netwerk in stand blijft. Als er nu op gesneden wordt, zal het openbaar vervoer alleen maar verder verslechteren. Dat tij moeten we keren! De provincie kan dat niet blijvend dragen zonder de noodzakelijke steun van het kabinet. Ik hoop dan ook dat het Rijk tot bezinning komt en het openbaar vervoer blijft ondersteunen!”

Aanbieding brief en pamflet

Donderdag biedt Arne Schaddelee, gedeputeerde in de provincie Utrecht, namens alle ondertekenaars de brief en het eerdere pamflet aan Vivianne Heijnen aan, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, in de hoop dat zij haar mening zal herzien. Ook zal hij de brief aan verschillende Kamerleden aanbieden.