De leden van GroenLinks in de Provincie Utrecht hebben wat te kiezen bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2019. De keuze voor het lijsttrekkerschap van de partij zal gaan tussen fractievoorzitter Florian Bekkers uit Bilthoven, die op de eerste plek staat, en Statenlid Huib van Essen uit Utrecht-stad, die op de advieslijst op nummer twee staat.

“GroenLinks mag trots zijn op deze twee ambitieuze toppers” zegt voorzitter van de kandidatencommissie Steven de Vries. “Ook de rest van de lijst mag er zijn, het is een mooie combinatie van enthousiaste nieuwkomers en meer ervaren politici” aldus De Vries.

GroenLinks rekent op een historische verkiezingsuitslag in maart 2019. In de verkiezingen voor de Tweede Kamer en Gemeenteraad werden al ongekend goede resultaten gehaald. De Vries: “Met deze mooie lijst denken we aan de hooggespannen verwachtingen van de kiezer te kunnen voldoen”.

Op plek 3 van de lijst draagt de commissie routinier Karin Boelhouwer uit Wijk bij Duurstede voor. De hoogste nieuwkomer is de zevenentwintigjarige Amersfoortse Suzanne Vrielink op plek 4. Utrechters Ali Karataş en Jeroen Bart nemen de 5e en 6e plaats in. Op plek 7 staat de Woudenbergse Marjolein van Elteren. De inmiddels gepensioneerde topambtenaar van de Gemeente Utrecht Marijke de Jong is te vinden op 8e plek. De top 10 wordt verder gecompleteerd door Nelleke Groen uit Doorn en Ellen Brinksma uit Utrecht.

Overzicht top concept-kandidatenlijst

1. Florian Bekkers, Bilthoven (tevens kandidaat-lijsttrekker)

2. Huib van Essen, Utrecht (tevens kandidaat-lijsttrekker)

3. Karin Boelhouwer, Wijk bij Duurstede