Om in harmonie met de aarde en de toekomst te leven, moet onze consumptie veranderen. Het nieuwe kabinet in Den Haag heeft een ministerie van Groene Groei en Klimaat. Dat klinkt sympathiek, maar betekent - voor zover we kunnen aflezen aan het hoofdlijnenakkoord - dat de focus niet ligt op het terugdringen van ons grondstoffengebruik.

De nadruk op Groene Groei hebben we niet in onze provincie. Dat is maar goed ook, want ook in de provincie Utrecht moeten we heel anders naar de economie gaan kijken. In plaats van meer produceren als doel, moet het doel worden dat de levensstandaard omhoog gaat. Het is goed voor zowel mens als planeet als onze spullen minder snel stuk gaan. Daarmee voorkomen we afval, verminderen we de belasting op de aarde en kan de natuur weer opbloeien.

In onze provincie werken we daarom toe naar een circulaire economie. Een economie waarbij spullen niet na gebruik op de vuilnisbelt eindigen. Daarvoor is een hoop verandering nodig. We stimuleren als provincie duurzame bedrijfsinitiatieven en er wordt gewerkt aan beleid om de overgang naar een circulaire samenleving te versnellen. Om meer zicht te krijgen in hoe we hieraan werken, gaan de Provinciale Statenleden op initiatief van GroenLinks in de herfst op bezoek bij de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM), de organisatie die namens de provincie investeringen doet in nieuwe duurzame ondernemingen.

Met een transitie naar een circulaire economie, gebaseerd op brede welvaart, kunnen we Earth overshoot day steeds verder naar achteren in het jaar brengen. Met het uiteindelijke doel dat we binnen de grenzen blijven van wat de planeet kan dragen. Om daar te komen moet er nog heel veel veranderen. Heb of ken jij een duurzaam initiatief dat we moeten kennen? Of andere ideeën over hoe de Overshoot Day op te laten schuiven? Laat het vooral weten!