Fractievoorzitter Karin Boelhouwer: “Met de begroting zetten we door op de ingezette koers: gezond, groen en sociaal. Maar de aanleg van nieuwe natuur gaat te langzaam, daar is een stevigere aanpak voor nodig met een meerjareninvesteringsplan. Met werknemerscoöperaties dragen we bij aan de transitie naar een economie gebaseerd op brede welvaart, dat moeten we stimuleren en gaan we door aannemen va het voorstel van GroenLinks ook doen!”

Programmabegroting 2022

De begroting staat vol met groene en sociale plannen. Zo wordt er onder meer ingezet op voedselbossen als onderdeel van het strategisch bosbeleid, zorgt het bomen actieplan voor hectares nieuw bos, gaan de bermen biodivers beheerd worden volgens het Kleurkeur van de Vlinderstichting, wordt stevig ingezet op duurzaam bouwen en op diversiteit en inclusie.

Om al deze plannen de komende jaren te realiseren, is ook meer geld nodig. Het college stelt voor om daarvoor de opcenten licht te verhogen na dit jarenlang niet gedaan te hebben. De opcenten zijn een opslag op de motorrijtuigenbelasting die de provincies heffen. Voor GroenLinks is deze verhoging geen doel op zich, maar wel een middel om onze doelen te bereiken en te komen tot een gezonde, groene en sociale provincie Utrecht.

Aanleg van natuur moet versnellen

Het Natuurnetwerk Nederland moet in 2028 met 1570 hectare zijn uitgebreid. De laatste jaren loopt de realisatie echter achter en dreigt het doel niet gehaald te worden. Dat komt onder meer doordat grondeigenaren hun grond niet altijd willen verkopen en de gesprekken daarover kosten tijd. GroenLinks heeft daar begrip voor, maar vindt dat het doel in 2028 wel gewoon bereikt moet worden en heeft het college daarom gevraagd om er voor te zorgen dat dat gaat lukken.

GroenLinks deed daarbij het voorstel om voor natuur een meerjareninvesteringsplan op te stellen, net zoals we dat doen bij wegen. Daarmee kan de realisatie mogelijk versneld worden. De gedeputeerde reageerde hier positief op en gaat dit verder uitwerken.

Werknemerscoöperaties dragen bij aan brede welvaart

Eerder dit jaar nam Provinciale Staten een motie aan om te onderzoeken hoe de provincie Utrecht in samenwerking met de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) werknemerscoöperaties kan stimuleren. Bij deze bedrijfsvormen zijn medewerkers mede-eigenaar van het bedrijf. Dit soort bedrijven hebben allerlei positieve effecten als het gaat om brede welvaart. Dan gaat het onder meer om beter inkomen voor werknemers en meer zeggenschap en invloed op de koers van het bedrijf.

Om dit te stimuleren is een bedrag van 100.000 euro nodig. Het college wilde dit bedrag op dit moment echter niet vrijmaken. Een gemiste kans, wat GroenLinks betreft. Daarom diende GroenLinks samen met PvdA, SP en 50PLUS een amendement in om dit alsnog te realiseren. Dat amendement werd aangenomen.