Wat moet de provincie in de komende periode doen?

• Samen met gemeenten en waterschappen zorgen dat de verplichte natuurtoets bij ruimtelijke ingrepen inderdaad plaatsvindt.
  • Compensatie van natuur binnen de groene contour alleen toestaan als die contour met eenzelfde oppervlakte en vergelijkbare natuurkwaliteit wordt uitgebreid.
  • Natuurgebieden aanwijzen die met rust worden gelaten. Hier is dan volop ruimte voor planten en dieren en weinig tot geen recreatie.
  • Onderzoeken of Vliegbasis Soesterberg kan worden aangewezen als Natura 2000 gebied.
  • Zorgen voor een snelle uitvoering van het Strategisch Bosbeleid. Dat maakt zowel bestaande als nieuwe bossen sterker en beter bestand tegen de effecten van klimaatverandering.
  • Bufferzones aanleggen rond beschermde natuurgebieden. In deze zones zijn alleen natuurinclusieve gebouwen, boeren en bedrijven toegestaan.
  • Milieuregels in natuurgebieden strenger handhaven. De provincie moet hiervoor meer capaciteit vrijmaken. Illegale afvaldumping (van huisvuil tot chemicaliën) moet worden voorkomen.
  • De principes van de rechten voor de natuur erkennen, waarbij een organisatie, stichting, lokale bewoners of burgerberaad als vertegenwoordiger of voogd kan optreden. De provincie ondersteunt onder andere het initiatief om Amelisweerd als rechtspersoonlijkheid te erkennen.