Verkeersgedeputeerde Ekkers maakt zich niet zo druk over de suggestie om een nieuwe spoorlijn aan te leggen tussen Utrecht en Breda. Heel onverstandig, zegt Jasper Fastl, want de wegen rond Utrecht slibben steeds verder dicht. Die spoorweg moet er komen!

Een rapport van adviesbureau Goudappel Coffeng over een mogelijke nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda wordt door de provincie Utrecht voorlopig terzijde geschoven. Waar in het rapport gesproken wordt over een kansrijk alternatief, vindt Gedeputeerde Ekkers het een lijn met weinig meerwaarde en zegt de reactie van het Rijk af te wachten. GroenLinks vindt dat de provincie juist moet doorpakken en wil dat de spoorlijn er zo snel mogelijk komt.

'Het is van algemeen belang, en zeker in het belang van Utrecht, dat we alles op alles zetten om de filevolle wegen te ontlasten,' aldus woordvoerder Jasper Fastl. ‘Een extra spoorverbinding zorgt er bovendien voor dat de luchtkwaliteit in de regio wordt verbeterd. We hebben het hier over een spoorverbinding van het kaliber Utrecht-Den Haag, parallel aan een van de drukste wegen van Nederland.'

De nieuwe spoorlijn vormt de ontbrekende schakel in het OV-netwerk van de provincie Utrecht. Er zijn al plannen voor een nieuwe spoorlijn langs het Gooi naar Almere (de Stichtse Lijn), om de 15.000 woningen die op last van de provincie Utrecht in Almere worden gebouwd beter te ontsluiten. De twee lijnen samen zorgen voor een nieuwe directe verbinding tussen Almere en Antwerpen, wat tevens de internationale positie van Utrecht verbetert. Het betekent ook een opwaardering van station Lunetten: reizigers vanuit Veenendaal en verder maken daar in de toekomst hun overstap richting de Brabantse steden.

GroenLinks wil dat de provincie de komende jaren onverkort inzet op openbaar vervoer en met name op het spoor. De snelle ontwikkeling van de regio Utrecht kan alleen op die manier in goede banen worden geleid want het Utrechtse wegennet is al vol genoeg.