Dagelijks rijden er meer dan 100.000 auto's over de A27 tussen Utrecht en Breda. Tijd voor een spoorlijn vindt GroenLinks. De motie hiervoor kreeg de steun van alle statenfracties (behalve de VVD).

Het autoverkeer op de A27, route Utrecht-Breda, is de laatste jaren sterk gestegen en zal ook de komende jaren sterk blijven stijgen. Momenteel rijden er gemiddeld zo’n 100.000 auto’s per dag over de A27 tussen Utrecht en Breda, de verwachting is dat hier in de komende jaren nog 25.000 auto’s bij komen.

Onderzoek van het bureau Goudappel-Coffeng stelt dat een spoorverbinding tussen deze twee gemeenten mag rekenen op ca. 90.000 reizigers per dag, waarvan de helft ‘nieuwe reizigers’. De voorziene groei van de automobiliteit op dit traject kan op die manier een halt worden toegeroepen.

Provinciale Staten hebben zich op 23 juni uitgesproken voor verder onderzoek naar een spoorverbinding Utrecht-Breda. GroenLinks had hiertoe een motie ingediend, mede namens SP, D66 en PvdD. Met uitzondering van de VVD werd deze motie Statenbreed gesteund.

De aanleg van de spoorlijn versterkt ook de betekenis van andere, aansluitende spoorlijnen. Hierbij hoort wat betreft de Provinciale Staten van Utrecht ook nadrukkelijk de al langer bepleite verbinding tussen Utrecht en Almere. GroenLinks is blij met dit besluit, waardoor het autoverkeer wordt teruggedrongen en het Openbaar Vervoer sterker op de kaart komt te staan.