GroenLinks provincie Utrecht is van mening dat de congestie op de A27 binnen de bestaande bak bij Amelisweerd kan en moet worden opgelost. De hoge kosten, de extra overlast en de aantasting van waardevolle bomen wegen niet op tegen de mobiliteitswinst. Bovendien laten diverse onderzoeken zien dat een oplossing binnen de huidige bak ook mogelijk is. De oplossing van het Utrechtse mobiliteitsprobleem zien wij in de gouden combinatie van OV en fiets in plaats van bovenmatige benutting van de auto.
Nog los van de mogelijkheid dat oplossingen binnen de bak bij Amelisweerd mogelijk zijn (en veel goedkoper zijn), zijn de prognoses waarop het Rijk zijn plannen baseert door de crisis achterhaald. Dit biedt mogelijkheden om middels andere mobiliteitsmaatregelen de congestie op de Utrechtse in te verminderen. Een variant met 2x6 rijstroken binnen de bestaande bak zou dan alsnog de meest passende oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk kunnen zijn. Het is een relevant nieuw feit dat het Centraal Planbureau (CPB) deze oplossing in haar second opinion kandideert.
Op 17 juni jl. heeft Gedeputeerde Staten (GS) van Utrecht in een brief naar de Tweede Kamer gezegd “Dit project duldt wat ons betreft geen uitstel”. Wij nemen afstand van deze woordkeuze. Het provinciaal belang is dat er een spoedige oplossing komt voor de huidige verkeersknelpunten. Het realiseren van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is daarvoor van grote betekenis. GS stelt terecht: ‘Dit was bij de eerste plannen voor de Ring Utrecht ook de bedoeling. Een goede doorstroming op de NRU is namelijk nodig om de te verwachten toename van verkeer van de A27 naar Utrecht Noord in de spits aan te kunnen en de leefbaarheid in de stad Utrecht te verbeteren.’ Wij zijn dan ook blij met de steun voor het vervroegd aanpassen van Noordelijke Randweg Utrecht.
In haar brief geeft het college van GS van Utrecht bovendien aan: ‘De Ring Utrecht is een groot infrastructureel project in stedelijk gebied, waarbij ook landschappelijke waarden in het geding zijn die door ons hoog gewaardeerd worden. Een dergelijk project dient zorgvuldig ingepast te worden, om de effecten op de omgeving terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau.’ GroenLinks hecht zeer aan deze zorgvuldigheid en de second opinion van het CPB bevestigt ons beeld dat 2x6 rijstroken binnen de bak passend is.
Meer informatie: Jasper Fastl