Maandag 12 maart hebben Provinciale Staten het definitieve tracé van het project A12Salto, de nieuwe verbindingsweg tussen Houten en de A12, vastgesteld. Deze nieuwe Rijsbruggerweg doorsnijdt een historisch en recreatief waardevol stuk landschap in de achtertuin van Utrecht. En dat voor, let wel, naar verwachting slechts 9100 auto’s per dag. Het zal niemand verbazen dat we daar als GroenLinks op z'n zachtst gezegd een beetje van balen.
GroenLinks heeft zich altijd verzet tegen deze weg en heeft dan ook niet ingestemd met de tracékeuze. Wij staan een andere mobiliteit voor, eentje die de auto niet centraal stelt. De ruim 36 miljoen euro die voor deze weg is uitgetrokken (en de miljoenen die nog worden uitgetrokken voor een oostelijke aansluiting van de weg) hadden prima kunnen worden geïnvesteerd in snellere fietsverbindingen en beter OV. De gemeente Houten had er zomaar de titel van fietsstad van Nederland mee kunnen terugverdienen. En Bunnik had de fietstrap over de A12 kunnen inwisselen voor een mooie fietstunnel, waardoor de fietsverbinding Houten-Zeist zijn grootste barriëre had kwijtgeraakt.
Lichtpuntje in de behandeling van het inpassingsplan was de brede instemming om het uiterste te doen voor de bewoners van Bunnik om de overlast tot een minimum te beperken. We kunnen ons zomaar indenken dat Bunnik voortaan op de eerste rij mag zitten qua wensen, bijvoorbeeld om de fietsvriendelijkheid van het dorp verder te vergroten. GroenLinks zal hier met liefde aan meewerken.