De verkeersveiligheid op de N411 tussen Bunnik en Utrecht is al jaren een probleem, maar gaat de komende jaren verbeterd worden. Drie gevaarlijke oversteekplaatsen voor fietsers worden samengevoegd tot één kruispunt bij restaurant Vroeg. Ook wordt de hele parallelweg ingericht als fietsstraat en wordt de maximumsnelheid daar verlaagd naar 30 km/u. De snelheid op de N411 zelf gaat naar 60 met uitzondering van het gedeelte tussen Utrecht en landgoed Oud-Amelisweerd.

Statenlid Huib van Essen: “Het is goed dat de verkeersveiligheidsproblemen op de N411 nu eindelijk aangepakt gaan worden. Vooral het oversteken van deze drukke weg wordt veel veiliger en dat is winst. Ook zijn we blij dat de parallelweg een fietsstraat wordt.”

Een veiliger weg met behoud van karakteristieke bomen

Op de N411, de provinciale weg tussen Bunnik en Utrecht, gebeuren regelmatig ernstige en soms zelfs dodelijk ongelukken. Na jaren van discussie namen Provinciale Staten in februari 2015 een besluit over de manier waarop deze weg veiliger moet worden. Er is besloten de kruispunten bij landgoed Amelisweerd en Restaurant Vroeg aan te pakken. Voor een nieuw fietspad aan de noordkant van de N411 is toen mede dankzij GroenLinks bewust niet gekozen, gezien de forse inbreuk daarvan op landschap en natuur.

Hele parallelweg wordt een fietsstraat met limiet van 30 km/u

Afgelopen jaar is het precieze inrichtingsplan uitgewerkt en op 31 oktober door Provinciale Staten goedgekeurd. Er was daar wel discussie over de parallelweg. Naar aanleiding van een verkeersveiligheidsaudit had Gedeputeerde Staten de inrichting daarvan nog iets aangepast. Op het hele stuk tussen Utrecht en Bunnik wordt het een fietsstraat en gaat de huidige snelheidslimiet van 60 naar 30 km/u. Op aandringen van GroenLinks gaat de gedeputeerde kijken of de uitvoering hiervan zo veel mogelijk naar voren kan worden gehaald.

Landbouwverkeer

In de Statenvergadering werden vragen gesteld over het landbouwverkeer dat de parallelweg gevaarlijk maakt voor onder andere fietsende scholieren. Er rijden per dag ca. 35 landbouwvoertuigen, vooral trekkers met zandkarren, die door een wijziging in de landelijke regels, volgend jaar harder mogen rijden.

Statenlid Huib van Essen verwees naar proeven die elders in de provincie lopen met landbouwverkeer: “Ik ben blij dat de gedeputeerde heeft toegezegd dat de lopende proeven een vervolg krijgen waarbij ook de invloed van de hogere snelheden wordt meegenomen. We vinden het belangrijk dat duidelijk wordt hoe de risico’s van landbouwvoertuigen het beste beperkt kunnen worden. Landbouwverkeer vaker toestaan op de hoofdrijbaan en dus weren van de ventwegen is een optie die zeker ook onderzocht moet worden.”

Helft van de weg wordt 60

Enkele andere fracties pleitten er in de Statenvergadering voor om daarop vooruitlopend nu al te besluiten om de snelheid op de hele N411 te verlagen naar 60, en dus in te gaan tegen het vorig jaar genomen besluit van Provinciale Staten waarin bijna unaniem werd besloten om de snelheid alleen voor het gedeelte tussen Bunnik en restaurant Vroeg te verlagen. Mede omdat de extern uitgevoerde verkeersveiligheidsaudit bevestigt dat met de in 2015 gekozen oplossing de weg veilig wordt, vond een meerderheid dat er onvoldoende argumenten waren om op die eerdere afspraken terug te komen. Ook GroenLinks sloot zich bij deze meerderheid aan.

Huib van Essen: “Op ons verzoek gaat de provincie in overleg met betrokken nu wel kijken wat er mogelijk is om de hoeveelheid landbouwverkeer langs de N411 te verminderen, want dat heeft onze voorkeur. Wellicht zijn er andere routes mogelijk met minder fietsers of kunnen er kiepauto's worden gebruikt. We zullen er op toezien dat hiermee en met de inrichting als een 30 km/u fietsstraat ook de parallelweg van de N411 echt veilig wordt.”