Op twee plaatsen in de provincie zijn initiatieven voor het realiseren van een helikopterhaven: een particuliere landingsplaats in Breukelen (9 vluchten per dag) en een commerciële helihaven (20 à 40 vluchten per dag) in Utrecht (Strijkviertel in Leidsche Rijn). De Statenfractie heeft vragen gesteld over de betekenis van deze ontwikkelingen voor de provincie Utrecht.
Op 10 februari is een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd dat beoogt de bevoegdheid t.a.v. regionale luchthavens over te dragen van de Inspectie Dienst Luchtvaart (Rijk) naar de provincies. Het wetsvoorstel ‘Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML)’ zou na vaststelling al per 1 januari 2007 ingaan. In het wetsvoorstel wordt aangegeven dat Provinciale Staten aanvullende eisen kunnen stellen ten aanzien van de 'milieuruimte' van regionale luchthavens en dus ook van helikopterhavens.
Dit geeft Provinciale Staten de kans om een verbetering te realiseren ten opzichte van de huidige toetsingssituatie, waarin de Dienst Luchtvaart vooral toetst op veiligheid en niet zozeer op omgevingsaspecten zoals de aanwezigheid van Ecologische Hoofd Structuur- of Vogelrichtlijngebied en milieuaspecten zoals geluidshinder en luchtvervuiling.
GroenLinks heeft de volgende vragen gesteld:
- Is het college op de hoogte van het wetsvoorstel RBML en de mogelijke gevolgen voor de provincie?
- Worden door het college al voorbereidingen getroffen voor het ontwikkelen van provinciaal beleid ten aanzien van helicopterlandingsplaatsen?
- Bent u van mening dat het wetsvoorstel RBML betere kansen biedt om het (al dan niet) ontwikkelen van helikopterhavens beter in te passen in provinciaal ruimtelijk- en milieubeleid ten opzichte van de huidige situatie?
- Indien het wetsvoorstel RBML wordt aangenomen, door welke gedeputeerde zal dit onderwerp dan worden behandeld, en hoe zal de afstemming plaatsvinden tussen de verschillende betrokken portefeuilles en relevant provinciaal beleid zoals het Streekplan en Provinciaal Milieubeleidsplan?