Al geruime tijd werken het rijk, de provincie en een aantal Utrechtse gemeenten aan plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid in de regio, onder de noemer VERDER. Bij deze plannen ligt de nadruk sterk op het verbeteren van de autobereikbaarheid door aanleg van meer asfalt. De rol voor het openbaar vervoer (OV) en de fiets is veel te beperkt. GroenLinks vindt het hoog tijd om werk te maken van echt duurzame oplossingen.

GroenLinks vindt dat er in de VERDER-scenario’s meer aandacht moet komen voor een volwaardig OV-alternatief. Want het grootste deel van de bereikbaarheidsproblemen kan worden opgelost door meer nadruk te leggen op spoor, tram en bus. En op fietsfaciliteiten als sluitstuk van fijnmazige vervoersnetwerken.

De mogelijkheden van openbaar vervoer zijn nog lang niet uitgeput, maar in het project VERDER is geen volwaardig OV-alternatief uitgewerkt. GroenLinks pleit ervoor om hiermee snel aan de slag te gaan en de budgetten van rijk en regio voor wegen, rail- en fietsinfrastructuren te bundelen voor een investering in de toekomst.

Provinciale Staten buitenspel gezet bij discussie over Pakketstudies

Komende 18 mei zullen de Richtlijnen voor de Milieu Effectrapportage (MER) worden vastgesteld tijdens het Bestuurlijk Overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Met de vaststelling van de richtlijnen wordt een volgende stap gezet voor het proces dat de Pakketstudies zullen doorlopen. Er wordt zo een eerste trechtering bewerkstelligd, een eerste opmaat van de uitkomsten. En aangezien in het voorstel een volwaardig OV-alternatief niet gelijkwaardig in de procedure wordt meegenomen, lijkt de kans klein dat de uitkomsten van de studies erg af zullen wijken van het oorspronkelijke op de automobiliteit gerichte verhaal van de Startnotitie Ring Utrecht.

GroenLinks onderkent dat er een zeer grote tijdsdruk op het proces staat, maar moet tegelijkertijd vaststellen dat er op dit moment zeer veel discussie is of dit al het moment is om varianten af te doen vallen. De commissie Elverding heeft in haar advies aangegeven dat het vooral van belang is dat varianten met voldoende draagvlak worden meegenomen. Worden die te vroeg buitengesloten dan zal het verdere verloop van het proces zeer moeizaam zijn. Daarom pleit GroenLinks voor het meenemen van een volwaardig OV-alternatief in de Pakketstudies.

Op 11 mei jl. heeft PS in de ad hoc commissie Pakketstudies vrijblijvend gesproken over de Richtlijnen MER. In de visie van GroenLinks zijn de Staten volstrekt onvoldoende betrokken bij een voor de provincie cruciale fase van besluitvorming. In tegenstelling tot de gemeente Utrecht heeft de provincie niet besloten de gekozen bestuurders te betrekken bij de inhoud van de MER richtlijnen.

De Statenfractie van GroenLinks is van mening dat dit wel degelijk moet gebeuren. Het gaat hier om een van de belangrijkste beslissingen die de Utrechtse regio de komende jaren neemt.

Voor vragen: Jasper Fastl, Statenlid GroenLinks Utrecht 0614182786