Vandaag werd het eindrapport van de commissie Nijpels gepresenteerd over een mogelijk nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda, onder de noemer spoorA27. Uitkomst van het rapport is dat dit traject absoluut genoeg potentie heeft. Het is vooral een kwestie van geld en politieke wil. Gebrek aan het eerste is vooralsnog de reden dat de politieke wil wat getemperd wordt. Toch ziet GroenLinks de toekomst van een spoorlijn tussen Utrecht en Breda, alsook tussen Utrecht en Almere zonnig in. Met het versneld invoeren van het rekeningrijden kan de spoorlijn AUB eenvoudig worden aangelegd.
In het rapport worden een viertal aanbevelingen gedaan.
1. Verlaat het idee van gelijktijdige aanleg van spoorlijn en wegverbreding; de relatie kan op een andere manier worden vormgegeven.
2. Zet de spoorlijn A27 sterker als een regionaal initiatief neer; zorg voor (1) opname in eigen visies en plannen, (2) opname in gebiedsagenda‟s en (3) totstandkoming van een regionale visie Spoor A27.
3. Pak de handreiking van de Minister actief op; (1) definieer wat „niet-onmogelijk maken‟ van de spoorlijn inhoudt, (2) bepaal wat regio en Rijk kunnen doen en (3) reserveer een startbedrag.
4. Richt een regionale organisatie van publieke partijen op
Wat betreft het eerste advies kan GroenLinks niet anders dan teleurgesteld reageren. Juist de integratie van de twee projecten zou een snelle aanleg van de spoorlijn mogelijk maken en bovendien de kosten drukken. De commissie stelt dat de gelijktijdige aanleg onhaalbaar is, omdat het een te grote vertraging zou betekenen voor de verbreding van de A27 zelf. Beter zou ze kunnen spreken van een onwenselijkheid, al is het voor GroenLinks meer een kwestie van politieke wil het project al of niet op korte termijn tot uitvoering te laten komen. Een voordeliger spoorlijn op korte termijn realiseren weegt voor GroenLinks ruimschoots op tegen de verwachte vertraging. Het is te betreuren dat de betrokken bestuurders daar anders over denken.
Het tweede advies omarmt GroenLinks van harte. De provincie Brabant heeft het goede voorbeeld inmiddels gegeven door de spoorlijn in de regionale visie op te nemen, zoals de Stichtse Lijn tussen Almere en Utrecht ook al is opgenomen in ons Streekplan. GroenLinks zal op alle niveaus pleiten voor het inbedden van de plannen in lokale en regionale plannen, agenda's en visies.
De derde aanbeveling is een praktische en noodzakelijke, die door GroenLinks in de Utrechtse Staten reeds ter harte is genomen. Bij de vergadering over de Ring Utrecht afgelopen maandag is al meegegeven dat de uitbreiding van het knooppunt Lunetten niet mag leiden tot het onmogelijk maken van de spoorlijn AUB. Onze eigen GroenLinks wethouder in Breda gaat nog een stukje verder en ziet mogelijkheden voor versnelling in het aanleggen van een mogelijke vierde strook langs de A27. Die strook moet dan uiteindelijk benut worden voor de nieuwe spoorlijn.
Het is verstandig dat de commissie Nijpels voorstelt de geopperde regionale organisatie te laten trekken door de provincie Brabant. Daar zitten de grootste voorstanders van de nieuwe spoorlijn. Ze zijn ook bereid een flink bedrag te investeren in het mogelijk maken van de spoorlijn. GroenLinks zal er voor strijden dat ook in Zuid-Holland en Utrecht een zelfde ambitie getoond wordt. Want alleen dán blijft een spoorlijn AUB op korte termijn in zicht.