In de plannen voor de Ring Utrecht is geen kentering te bekennen in het denken over mobiliteit. Inderdaad moeten er stevige oplossingen komen voor de mobiliteitsproblemen rond de stad Utrecht, maar ten onrechte wordt vooral gekeken naar asfalt. ‘We zien een dramatische verbreding van alle snelwegen in de regio, en geen cent extra voor OV.’ Het diepgewortelde asfalt-denken geeft weinig hoop op de toekomst. Alternatieven voor autogebruik worden zo eerder ontmoedigd dan gestimuleerd. De mogelijkheden die het OV biedt om duurzame oplossingen te bieden worden niet benut.
Verbreding A27
GroenLinks vindt het positief dat er geluisterd is naar de massale protesten tegen de aanleg van een tweede weg door Amelisweerd en dat er niet besloten is tot een snelweg door of langs Leidsche Rijn. De A27 wordt verbreed van 2x4 naar 2x7 rijstroken, een ongekende schaalsprong die grote impact heeft. Voor natuur, leefomgeving en lawaai aan de oostzijde van de stad. De geplande overkapping tussen over slechts 250 m kan amper compenseren dat de A27 over bijna 6 km verdubbeld wordt. Dat terwijl er nagedacht wordt over een lange overkapping van de A12 ten zuiden van Oude Rijn en er al een overkapping is van 1650 meter over de A2 bij Leidsche Rijn.
Spoorlijn AUB
GroenLinks ziet veel meer in het snel versterken van het Openbaar Vervoer. Als er dan toch wordt gekozen voor een uitbreiding op het traject A27, heeft GroenLinks een betere oplossing in de vorm van een nieuwe spoorlijn tussen Almere, Utrecht, Breda (de AUB-lijn).
NRU
Een andere ongelukkige keuze is het opwaarderen van de NRU tot een snelweg met een maximum snelheid van 100 km/uur. GroenLinks heeft geen bezwaren tegen het vervangen van de rotondes door fly-overs en het schrappen van enkele afritten op deze weg, zoals in het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU) werd geopperd. Echter, het verhogen van de snelheid tot 100 km/uur vergroot de geluidsoverlast en luchtverontreiniging zodanig dat sloop van enkele flats die binnen 50 meter van de weg staan onvermijdelijk lijkt. Een massief geluidsscherm wordt het nieuwe uitzicht van de bewoners van de wijk Overvecht, die net zaten te wachten op de definitieve onthulling van het Noorderpark, pal langs de overzijde van deze nieuwe snelweg. Ook de bewoners van het Maarssense Boomstede zullen het zwaar te verduren krijgen met een opgewaardeerd knooppunt met de A2. De huidige afrit zal namelijk verre van afdoende zijn om alle verkeer van de NRU te verwerken.
Utrecht krijgt de rekening gepresenteerd
Alsof dit niet erg genoeg is, blijkt uit de stukken dat er een gat van 200 miljoen is. De maatregelen voor de Ring staan voor 1,2 miljard op de begroting. Uit de stukken blijkt dat de eerste kostenschatting op 1,4 miljard uitkomt. Wanneer dit bedrag niet kan worden teruggebracht, moet de regio de resterende 200 miljoen ophoesten en zullen zo dus hun eigen ‘ecoduct’ gaan bekostigen (Randstad-besluiten: Noordvleugel Utrecht, p.45). Het Rijk komt er hier wel erg gemakkelijk vanaf. Hoe hebben Utrechtse bestuurders hiermee kunnen instemmen?
De Kracht van Utrecht
GroenLinks ziet de oplossing in een provincie die rijk is aan mobiliteitskeuzes: waar het goed wandelen en fietsen is, waar alle uithoeken van de regio snel en comfortabel zijn te bereiken, waar een sterk ontwikkeld OV-netwerk concurrerend is met het autogebruik. Het blijft daarom van belang om belangrijke elementen uit het rapport ‘De Kracht van Utrecht’ mee te nemen in de uiteindelijke plannen. Want Utrecht 2040 vaart niet zozeer wel bij toenemende automobiliteit, het vaart wel bij op innovatie, keuzevrijheid en leefkwaliteit.