Het zelfvertrouwen groeit bij GroenLinks. Over de gehele linie groeide de partij en in groot aantal gemeenten is GroenLinks betrokken bij de vorming van een nieuwe coalitie. Dat bleek ook tijdens het rondje op de Regiodag van GroenLinks Provincie Utrecht op zaterdag 21 april in Utrecht. Deze was tegelijk met GroenLinks Raadsledendag met 350 deelnemers uit heel Nederland waar Jesse Klaver sprak over zijn droom van een brede linkse beweging.

Het is wennen aan de nieuwe rol van bestuurspartij in plaats van oppositie voeren, maar het is duidelijk dat veel afdelingen in de provincie zin hebben om te besturen. Daar is partijvoorzitter Marjolein Meijer al lang van overtuigd. “We gaan meebesturen in meer dan 100 gemeenten in Nederland”, is haar voorspelling. En op de Heuvelrug werd het eerste succes al beklonken.

Dat verandering niet vanzelf gaat, bleek uit de diverse workshops. Zoals die over het activeren van lokale leden door Pieter-Jan Stokhof en Hans Snel, bestuursleden van de afdeling Zeist. Met een groei van vier zetels werd GroenLinks met zeven zetels de tweede partij in deze gemeente. Een belangrijk deel van het succes is te danken aan de intensieve huis-aan-huiscampagne met in totaal 50 vrijwilligers. Maar hoe krijg je een kwart van je afdeling zover dat ze week na week meedoen? Het begon met een steengoed marketingplan na een teleurstellende uitslag, vier jaar geleden.

GroenLinks staat voor inclusieve politiek. GroenLinks wil niet alleen in standpunten maar ook in representatie de diversiteit van onze samenleving uitstralen. Traditioneel doet GroenLinks het goed op gebied van gender en seksualiteit, maar slechter op een punt als diversiteit in etniciteit. Hoe hebben afdelingen Amsterdam en Utrecht dit aangepakt? Fiona Frank, Miguel Heilbron en Karin Boelhouwer deelden hun ideeën, tips en ervaringen.

Volgens jaar weer een Regiodag in de provincie Utrecht, maar eerst verkiezingen van de Provinciale Staten in maart 2019!