De provincie Utrecht mag zich de eerste Fairtrade Provincie van Nederland noemen. De titel werd zaterdag 21 november in Zeist overhandigd door Europarlementariër en jury-lid Fairtrade Gemeenten Agnes Jongerius aan gedeputeerde Mariëtte Pennarts (GroenLinks).

Mariëtte Pennarts: “Ik ben trots dat het Utrecht gelukt is om als eerste in Nederland de titel Fairtrade Provincie te behalen. De afgelopen jaren is hier met elkaar hard aan gewerkt. Het betekent dat de regio Utrecht bijdraagt aan een wereld waarin mensen een normaal bestaan op kunnen bouwen, waar kinderen naar school kunnen en niet hoeven te werken en waar geïnvesteerd kan worden in een duurzame toekomst."

Fairtrade Provincie

Het was lange tijd onduidelijk welke provincie het eerst Fairtrade Provincie zou worden, Utrecht of Friesland. Utrecht voldeed uiteindelijk als eerste aan de criteria en heeft dan ook de eer zich de eerste Fairtrade Provincie van Nederland te mogen noemen.

Om de titel te behalen moest de provincie voldoen aan een aantal criteria. Zo moest de provincie zich commiteren aan de campagne, dit opnemen in haar beleid en fairtrade inkopen. Daarnaast moest tenminste 75% van de gemeenten actief zijn in de campagne en moest tenminste 45% van de gemeenten de titel Fairtrade Gemeente behaald hebben.

In de provincie Utrecht hebben de gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Nieuwegein, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, IJsselstein, Wijk bij Duurstede en Zeist de titel inmiddels behaald. In de gemeenten Amersfoort, Baarn, Oudewater, Veenendaal, Vianen, Woerden en Woudenberg is men op weg om Fairtrade Gemeente te worden.

Inzet GroenLinks

GroenLinks heeft zich altijd ingezet om de provincie Utrecht de eerste Fairtrade Provincie te maken. Zo riep Statenlid Karin Boelhouwer Gedeputeerde Staten in juni 2012 al op om zich te commiteren aan het behalen van de titel Fairtrade Provincie en als organisatie duurzamer in te kopen. In januari 2013 stemde GS in met deze ambitie en samen met de inzet van alle lokale werkgroepen en gemeenten is het dan ook gelukt om deze te behalen.

Statenlid Karin Boelhouwer: "Ik ben blij dat onze oproep destijds niet voor niets is geweest en dat de provincie zich heeft gecommitteerd aan het behalen van deze titel. De burgemeesters van Stichtse Vecht en Utrechtse Heuvelrug, die al Fairtrade Gemeente waren, maakten hun collega burgemeesters warm om ook voor deze titel te gaan. Dat we nu de eerste Fairtrade Provincie zijn is vooral te danken aan de inzet van al die vrijwilligers van lokale fairtrade werkgroepen. Het is goed dat wij als provincie nu kunnen laten zien dat wij staan voor eerlijke handel en dat ook zo kunnen uitdragen."