Volgens GroenLinks, PVDA, SP, Partij vd Dieren en Mooi Utrecht moet de provincie inzetten op alternatieven voor de auto. Provinciale Staten reageren verheugd op de uitkomsten van het onderzoek dat het AD heeft laten doen naar de mobiliteitswensen van bewoners van de regio Utrecht. Daarin geeft een grote meerderheid van de ondervraagden aan extra te willen investeren in OV en fiets, terwijl het aanleggen van nieuwe wegen slechts door weinigen met enthousiasme wordt ontvangen.

Een aanzienlijk deel van de provinciale statenfracties heeft een soortgelijk wensenlijstje en ziet graag dat onzalige plannen voor nieuwe wegen door groen- en woongebieden plaatsmaken voor een extra investering in het OV. ‘Dat betekent dat daar ook meer geld voor moet worden uitgetrokken. Geld dat nu gereserveerd is voor nieuw asfalt,’ aldus woordvoerder Jasper Fastl van GroenLinks. De ambitie voor het OV in de provincie moet omhoog. Bijvoorbeeld door vertramming van buslijnen, door nieuwe hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)-lijnen, door nieuwe transferia bij OV-overstappunten, en door hogere frequenties van bestaande OV-lijnen. Samen met het bieden van een goed OV-alternatief is beprijzing van autogebruik een prima oplossing om het wegennet doelmatiger te gebruiken. Ook wordt de wens voor een nieuwe spoorverbinding tussen Almere, Utrecht en Breda breed gedragen. Op die manier kan net dat beetje extra van de snelwegen worden afgevangen dat nodig is.

Een moderne stedelijke regio niet kan zonder uitgebreid OV-netwerk. ‘Daar waar er geen alternatief bestaat voor de auto kun je wachten op problemen.’ Gepleit wordt voor een realistische visie op verkeersstromen in stedelijke regio’s, een visie die breder is dan alleen automobiliteit. 'Meer asfalt leidt tot meer auto´s. Die nieuwe wegen zijn geen oplossing voor het probleem, het verkeer zal net zo vast staan als nu.'

Luister ook naar het interview met woordvoerder Jasper Fastl op Radio M Utrecht over de onwenselijkheid van bredere snelwegen.