Onlangs stelde GroenLinks schriftelijke vragen over de mogelijkheid om een dagkaart te introduceren voor al het regionaal openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Naar aanleiding van deze vragen gaat de provincie met U-OV en Syntus in gesprek om te kijken of er één geïntegreerde dagkaart geïntroduceerd kan worden die geldig is in de hele provincie en bij beide vervoerders.

Statenlid Huib van Essen: “Ik ben blij dat de gedeputeerde naar aanleiding van onze vragen direct actie onderneemt. Het openbaar vervoer is een schonere en daarmee gezondere manier om te reizen dan de auto. Eén dagkaart voor de hele provincie zou de aantrekkelijkheid van het OV aanzienlijk kunnen vergroten.”

Vragen aan Gedeputeerde Staten

In september van dit jaar stelde GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over de mogelijkheid om een dagkaart te introduceren die geldig is bij beide vervoerders in de provincie Utrecht (U-OV en Syntus). Dit naar aanleiding van vragen van inwoners over een vergelijkbare dagkaart die in de provincie Noord-Brabant gebruikt wordt. GroenLinks wilde weten of het mogelijk was een dergelijke dagkaart ook in de provincie Utrecht te introduceren en daarmee het openbaar vervoer, als schoner en gezonder alternatief voor de auto, te stimuleren.

In gesprek met U-OV en Syntus

Naar aanleiding van de schriftelijke vragen gaat de gedeputeerde nu in gesprek met U-OV en Syntus om te bekijken wat de mogelijkheden zijn voor een geïntegreerde dagkaart zijn. In Zuid-Holland is recentelijk een vergelijkbare dagkaart ingevoerd en er is sinds kort ook een landelijk dagkaart voor toeristen. De ervaringen hiermee zullen in deze gesprekken meegenomen worden en als blijkt dat een dagkaart voor de hele provincie ook een goed idee blijkt voor Utrecht kan deze bij de volgende tarievenwijziging in 2018 een feit zijn.