Op initiatief van GroenLinks heeft een meerderheid van Provinciale Staten van Utrecht zich uitgesproken tegen het ondemocratische fenomeen van 'geborgde zetels' in de waterschapsbesturen. Deze geborgde zetels zijn zonder dat er verkiezingen aan te pas komen gereserveerd voor agrariërs, ondernemers en terreinbeheerders. Fractievoorzitter Florian Bekkers: "Met de waterschapsverkiezingen op 18 maart in het vooruitzicht, is de tijd gekomen om voortaan het hele waterschapsbestuur democratisch te kiezen."

Hoogoplopende emoties
Het al dan niet afschaffen van de geborgde zetels is een pure machtskwestie. Immers de geborgde zetels voor agrariërs, ondernemers en terreinbeheerders betekenen in de praktijk vaak extra zetels voor CDA en VVD. De VVD verklaarde 'in principe' tegen geborgde zetels te zijn, maar het nu niet het moment te vinden en stemde daarom tegen het voorstel van GroenLinks. Bij het CDA lag het voorstel ronduit gevoelig, omdat een aanzienlijk deel van hun achterban bestaat uit agrariërs. De fractie vreest daarom dat straks 'onwetende stadsbewoners' gaan beslissen over het peil in de polder en voelt niets voor 'stadse fratsen'. Florian Bekkers: "Wij denken dat het CDA en de VVD zelf als deelnemers aan de waterschapsverkiezingen heel goed de kennis en belangen van agrariërs kunnen vertegenwoordigen. GroenLinks en D66 steunen waterschapspartij WaterNatuurlijk, en ook die is voor een goed evenwicht in belangen van agrariërs, stedelingen en de natuur." Het voorstel van GroenLinks werd gesteund door PvdD, PvdA, D66, PVV, SP en 50Plus, genoeg voor een ruime meerderheid.

Pleidooi bij minister
De geborgde zetels zijn op dit moment nog een verplichting, die is vastgelegd in de Waterschapswet. De minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft aangekondigd na de verkiezingen het waterschapsstelsel te evalueren. Om nu te voorkomen dat discussies op de lange baan worden geschoven heeft de GroenLinks-fractie de aanstaande waterschapsverkiezingen aangegrepen om het verouderde machtsinstituut van geborgde zetels ter discussie te stellen. Vanuit de provincie Utrecht zal nu aan de minister als input voor de evaluatie worden meegegeven dat, als zij vasthoudt aan democratische waterschappen, de geborgde zetels uit de wet moeten worden geschrapt. Florian Bekkers: "We hebben er vertrouwen in dat dit op enig moment goed komt. De VVD stemt nog tegen, maar zegt het met het principe eens te zijn. Het lijkt net op de invoering van het algemeen kiesrecht en het stemrecht voor vrouwen: de conservatieve partijen hebben even tijd nodig om aan het idee te wennen."