Met deze blikvanger in de Singel voor Tivoli Vredenburg vragen wij je attentie voor het plastic in onze oceanen, zeeen en rivieren. De plastic Walvis of Skyscraper is een kunstproject van de New Yorkse kunstenaar Jason Klimoski. Hij wil de aandacht vestigen op de plastic soep in de Oceanen, die we niet zien: "Deze walvis zien we wel, en we hebben 'm nodig om ons te realiseren dat we de oceanen, de zeeen en vissen vergiftigen met het plastic dat we dagelijks achteloos weggooien".

Statenlid Karin Boelhouwer en Rachel Heijne, raadslid voor GroenLinks in Utrecht, waren meteen enthousiast toen ze gepolst werden over de mogelijke komst van de walvis. Marleen van Rijswick, hoogleraar Europees en nationaal waterrecht van de Universiteit Utrecht, appte in mei vanuit haar hotelkamer in Brugge een foto van de skyscraper naar Karin Boelhouwer, vergezeld van de woorden "Hoi Karin, is dit wat voor Utrecht?" Karin Boelhouwer hierover: "Het was 35 jaar geleden dat ik Marleen voor het laatst sprak, al leek het gisteren. Voor GroenLinks is dit natuurlijk een fantastische blikvanger en zo passend bij onze doelstelling voor een schonere wereld. Rachel Heijne van de stadsfractie was net zo enthousiast. Met deze walvis creëren we heel wat meer bewustzijn dan met een flyer of een praatje. Hier werkt de kracht van de verbeelding. We brachten met Marleen samen het initiatief verder door onze fracties, wethouders en gedeputeerde enthousiast te krijgen. We zochten de juiste personen in Provinciehuis en Stadskantoor, die op hun beurt ook weer partners binnenhaalden. Zo kon een geweldig team van de Universiteit Utrecht ervoor zorgen dat de walvis vrijdag feestelijk werd binnengehaald."