Op 6 juni hebben de Provinciale Staten van Utrecht een duidelijk signaal afgegeven aan de minister over de verbreding van de A27. Een motie van GroenLinks die met ruime meerderheid is aangenomen, verzoekt de minister om het plan te toetsen aan nieuwe inzichten van onder andere de Planbureaus en deze mee te nemen in het definitieve Tracébesluit.

Statenlid Huib van Essen: “GroenLinks hoopt en verwacht dat in lijn met de aanbevelingen van het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving een variant zonder verbreding van de bak of tenminste uitstel van het project hiermee weer in beeld komen.”

Op 10 mei 2016 heeft de minister de uitgewerkte plannen voor de verbreding van de Ring Utrecht bekend gemaakt. Deze plannen staan in het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de Ring Utrecht en omvatten onder meer de verbreding van de bak bij Amelisweerd. Door een motie van GroenLinks zal ook de provincie Utrecht een zienswijze indienen op de plannen van de minister. De motie werd breed gesteund; alleen de PVV, SGP en de Partij voor de Dieren stemden tegen de motie om een zienswijze in te dienen.

Stevig signaal

Tijdens het debat lieten ook veel andere fracties zich kritisch uit over de plannen van de minister.

Statenlid Huib van Essen: “GroenLinks was tegen, is tegen en blijft tegen de verbreding van de A27. De bal ligt primair in Den Haag om dit onzalige en overbodige plan te stoppen. Helaas heeft het kabinet van VVD en PvdA zich niets aangetrokken van alle kritische aanbevelingen van de planbureaus. Ik ben heel blij dat de provincie Utrecht zich nu voegt bij de vele partijen die kritisch zijn over de plannen. Deze motie is dan ook een stevig signaal dat hopelijk helpt om een historische vergissing te voorkomen.”

Nieuwe inzichten en bezwaren

In de motie wordt verwezen naar diverse adviezen en doorrekeningen van het Centraal Planbureau (CPB) en Planbureau voor de Leefomgeving. In de ‘second opinion’ op de maatschappelijke kostenbatenanalyse 2014 concludeert het CPB dat het project met de in 2014 voorziene verkeersgroei niet rendabel is en wordt aanbevolen om een variant binnen de bestaande bak bij Amelisweerd in een kostenbatenanalyse te onderzoeken. Ook concludeert het CPB dat het economisch gezien verstandiger is om het project uit te stellen.

Eind 2015 hebben de planbureaus nieuwe groeiscenario’s voor het wegverkeer uitgebracht met een veel lagere verkeersgroei dan waar in het ontwerp Tracébesluit (en in de second opinion) mee is gerekend. En ook de recent verschenen publicatie “Kansrijk Mobiliteitsbeleid” van de planbureaus wijst in dezelfde richting. De planbureaus roepen hierin op ook de reeds geplande MIRT-projecten door te rekenen met de nieuwe, veel lagere groeiscenario’s en om actief te zoeken naar een projectvariant die ongeacht het gehanteerde toekomstscenario rendabel is. De verbreding van de bak bij Amelisweerd voldoet hier overduidelijk niet aan.

Van Essen: “Het is onvoorstelbaar dat het kabinet tot nu toe gewoon doorgaat en in het Ontwerp Tracébesluit voor de Ring Utrecht deze adviezen en nieuwe inzichten van haar eigen planbureaus negeert.“

Betere natuurcompensatie en afweging van risico’s voor de regio

Behalve een oproep om de inhoud en fasering van het plan nog eens kritisch tegen het licht te houden, vraagt de motie ook om, mocht het toch worden uitgevoerd, de compensatie van alle natuur die verloren gaat door de wegverbreding goed te regelen alvorens het definitieve besluit vast te stellen en de barrièrewerking te beperken door sociaal veilige onderdoorgangen en overkappingen. Tot slot vraagt de motie de minister om de risico’s voor de bereikbaarheid van de regio, en daarmee samenhangende economische schade, gedurende de 8 tot 12 jaar dat de uitvoering duurt, beter in beeld te brengen. Bij een verbreding van de bak bij Amelisweerd komen daar door mogelijke schade aan het waterwerende folie om de bak nog extra risico’s bij op wateroverlast en/of vertraging in de uitvoering van het project, met mogelijk ingrijpende gevolgen voor de hele regio.