Tijdens de Provinciale Statenvergadering op 4 juli is een motie aangenomen om het fietsknelpunt bij het Liesbosch-terrein in Nieuwegein op te lossen. De motie die mede werd voorbereid en ingediend door GroenLinks vraagt Gedeputeerde Staten om uiterlijk bij de begrotingsbehandeling in oktober met een oplossing te komen.

Voor GroenLinks is het verbeteren van de fietsinfrastructuur in onze provincie één van de belangrijkste speerpunten in deze collegeperiode. Door een netwerk van hoofdfietsroutes van hoge kwaliteit te ontwikkelen wordt de fiets een volwaardig en aantrekkelijk alternatief voor de auto. Dat is goed voor de luchtkwaliteit, vermindert de geluidsoverlast en het ruimtebeslag van mobiliteit en draagt ook nog eens bij aan de gezondheid van onze inwoners.

Hoog op lijst met urgente fietsknelpunten

Bij het bedrijventerrein het Liesbosch in Nieuwegein ontbreekt een belangrijke schakel in de hoofdfietsroute Houten-Nieuwegein-Utrecht.

Statenlid Huib van Essen: “De huidige fietsverbinding die via de Ravenswade loopt, is erg gevaarlijk en voldoet bij lange na niet aan de eisen van een hoofdfietsroute. Het is een bekend knelpunt dat al sinds 2011 hoog op de lijst met urgente fietsknelpunten in de regio staat, zoals bijgehouden door de Fietsersbond. De laatste jaren staat het zelfs bovenaan.”

Oplossing laat lang op zich wachten

Er zijn verschillende oplossingen mogelijk om dit knelpunt op te lossen. Het meest voor de hand ligt een doorsteek tussen de Laagravenseweg en de Biezenwade. Dit terrein is al in het bezit is van de provincie. Eén van de redenen dat de realisatie van deze verbinding zo lang op zich laat wachten ligt in andere ontwikkelingen op dit bedrijventerrein. Er lopen gesprekken tussen onder andere de gemeente en ontwikkelaars waarvan de uitkomsten van invloed kunnen zijn op de mogelijke oplossingen voor dit fietsknelpunt.

Hoge prioriteit voor oplossing

In de motie spreken de Provinciale Staten uit dat het oplossen van dit knelpunt hoge prioriteit verdient en zo spoedig mogelijk dient plaats te vinden. De Staten geven ook aan dat het verstandig is om de oplossing aan te laten sluiten bij de andere ontwikkelingen ter plaatse, maar ook dat de onzekerheid daarover niet tot nog verder uitstel van het oplossen van dit knelpunt mag leiden.

Brede steun voor motie

Het college wordt verzocht om uiterlijk in oktober dit jaar, bij de begroting voor 2017, een plan van aanpak voor het opheffen van dit knelpunt voor te leggen aan de Staten, inclusief tijdspad, kostenraming en kostenverdeling. De motie werd ingediend door maar liefst zeven partijen (GroenLinks, SP, D66, ChristenUnie, PvdA, Partij voor de Dieren en 50Plus) en werd daarnaast ook nog gesteund door de SGP. Alleen VVD, CDA en PVV stemden tegen.

Huib van Essen: “Ik ben erg blij dat de Provinciale Staten zich nu zo duidelijk uitspreken. Hiermee hopen we de al veel te lang durende impasse over het oplossen van de dit knelpunt te doorbreken. Dat is niet alleen in het belang van de vele fietsers tussen Houten en Utrecht die deze verbinding dagelijks gebruiken, maar ook goed voor alle omwonenden.”