Woensdagavond vond een chaotisch maar geanimeerd debat plaats over de forse verkeersproblemen op en rond de Rijnbrug bij Rhenen. Maar liefst 22 sprekers uit zowel Gelderland als Utrecht mochten in tweeënhalf uur duidelijk maken welke oplossing ze voor ogen hadden. Als GroenLinks pleitten wij naast het optimaliseren van de bestaande provinciale wegen met name voor andere mobiliteit. Probeer afspraken te maken om de spits te mijden, verbeter de bereikbaarheid per OV aanzienlijk en zie de mogelijkheden die elektrisch fietsen in de nabije toekomst heeft.
Vanuit het bedrijfsleven was de roep om een extra oeververbinding luid te horen. Waar die oeververbinding dan zou moeten liggen, daarover waren de diverse partijen het echter verre van over eens. ‘Opvallend’ was dat de PVV zich van zijn meest populistische kant te tonen en de oproep direct te omarmen en met de belofte te komen binnen een half jaar een sluitende oplossing te hebben. De VVD zoekt de ‘oplossing’ vooral in de aanleg van een langer gekoesterde droom, het doortrekken van de A30 van de A12 naar de A15. Een veel te ingrijpende en dure ingreep voor een betrekkelijk overzichtelijk probleem.
Realistischere antwoorden waren er vooral van de ChristenUnie en D66 te horen, die het probleem vooral op de bestaande weg willen oplossen. De kruising met stoplichten van de N225 en N233 midden in Rhenen heeft een zeer nadelige invloed op de doorstroming op die wegen. Dat er op die plek iets verbeterd kan worden, bijvoorbeeld door het aanleggen van rotondes, wordt zeker ook door GroenLinks onderschreven.
Zelf wezen we op de lange reistijden als je per OV tussen de omgeving Veenendaal en regio Tiel zou willen reizen. Voor veel mensen is dat nu geen alternatief,vooral vanwege de veel te ruime overstaptijden. Met een fractie van de investeringen die de VVD voorstaat is daar al een hele wereld te winnen. Ook biedt de elektrische fiets in de nabije toekomst een mogelijkheid om het leed te verzachten. Voor velen is het bedwingen van bijvoorbeeld de Grebbeberg nu namelijk nog een brug te ver.
De aanwezige ondernemers kwamen zelf ook met maatregelen die snel tot resultaat kunnen leiden, bijvoorbeeld als de overslag vanuit het water op wegtransport ook aan de zuidzijde van de Rijn mogelijk zou zijn. Dit zou vele duizenden transporten per jaar over de Rijnbrug schelen. GroenLinks juicht zulke initiatieven van harte toe.
Bekijk het verslag op RTVUtrecht