GroenLinks heeft kritiek op gedeputeerde Ekkers die op eigen houtje kiest voor een verbindingsroute om Houten op de A12 aan te sluiten. GroenLinks wil het Rijsbruggerweg-tracé niet. Alternatieven, die het Kromme-Rijnlandschap niet of in ieder geval minder aantasten, moeten eerst worden onderzocht.
Na maanden van stilte komt de provincie Utrecht plotseling met een standpunt over de aansluiting van Houten op de A12. De provincie wil met spoed het uitvoerende werk starten voor een nieuwe verbindingsweg. GroenLinks vindt dat gedeputeerde Ekkers veel te voorgbarig afstevent op het Rijsbruggerwegtrace. Het milieueffectrapport liet op verkeersgebied slechts marginale verschillen tussen verschillende alternatieven zien, terwijl de nu voorgestelde oplossing veruit de slechtste is vanuit het oogpunt van natuur en landschap.
De Statenfractie van GroenLinks vindt dat alternatieven ook meegewogen moeten worden bij de besluitvorming en niet ondergeschikt mogen zijn aan het ongeduld van het College van GS. Een besluit over de tweede aansluiting van Houten op het Rijkswegenstelsel kan niet worden genomen zonder aandacht voor de landschappelijke kwaliteit van het omliggende gebied en de bereikbaarheid van Wijk bij Duurstede.
Gedeputeerde Ekkers stelt dat de route vanuit Houten dwars door het open land naar de A12 kan rekenen op instemming van de provincie. Provinciale Staten hebben dit onderwerp echter nog niet besproken. GS loopt voor de besluitvorming uit met een definitief ontwerp voor de nieuwe weg die gaat lopen tussen de A12 ter hoogte van station Bunnik en de rondweg Houten.. Ook de Bunnikse gemeenteraad houdt hierover een slag om de arm.
Jasper Fastl, statenlid van GroenLinks: “Wij zijn geen voorstander van de variant die het College nu presenteert. In het provinciale streekplan staat dat doorsnijding van het landschap door nieuwe wegen waar mogelijk moet worden voorkomen. Upgraden van de bestaande aansluitingen in combinatie met een nieuwe zuidelijke aansluiting op de A2 (ook een wens van de gemeente Houten), waardoor Bunnik wordt ontlast en ook nog Wijk bij Duurstede wordt ontsloten vinden wij een veel beter alternatief, wat bovendien op draagvlak kan rekenen”.