De provincie wil werk maken van duurzaamheid en milieu maar bij het nieuwe provinciehuis moet het groen wijken voor 300 parkeerplaatsen. Er wordt zelfs grond verkocht om er zoveel mogelijk te realiseren. GroenLinks is tegen en heeft goede redenen om te pleiten voor maximaal 160 plaatsen. Lees hier onze inbreng.
Reactie van Mariette Pennarts in de Statenvergadering van 24 september
"In zijn voorstel vraagt de gedeputeerde ons in te stemmen met een optie waarbij de architect 289 parkeerplaatsen moet realiseren op door hem nader te bepalen plaatsen (dat kan in, onder of naast het nieuwe gebouw zijn). Wij weten dus eigenlijk niet waar we onze goedkeuring aan verlenen… Wat we wel weten is dat het in totaal 3,4 miljoen euro mag kosten. Om deze kosten te dekken, wordt aan deze vergadering gevraagd daarvoor een extra krediet van 2,7 miljoen te voteren. Dat krediet kan echter tzt terugbetaald worden uit de verkoop van bouwgrond, zo redeneert de gedeputeerde. Wat voor gebouw op dat verkochte kavel neergezet wordt en hoe men daar dan gaat parkeren is onbekend. Het college vraagt van Provinciale Staten in feite ‘carte blanche’…
Bij ons doemt een beeld op van een provinciehuis, oprijzend uit een overvolle parkeerplaats, aanpalend geflankeerd door een tweede gebouw: de cash cow die dit alles heeft mogelijk gemaakt. Van de gewenste kwalitatieve, groene omgeving (die de allure van het gebouw zou moeten onderstrepen) is dan feitelijk geen sprake meer. En ook niet van een attitude waarin vanuit duurzaamheid de eigen belangen zoveel mogelijk in overeenstemming worden gebracht met milieu en welzijn.
Gezien de waarde die in de voorafgaande fasen is toegekend aan een aantrekkelijk verblijfsgebied rondom het klimaatneutrale provinciehuis, doet zich de vraag voor of het verstandig en noodzakelijk is om zoveel parkeerplaatsen te realiseren. Niet in de laatste plaats omdat de verkochte 9.000 m2 bouwopppervlak volgens de gehanteerde norm van het bestemmingsplan ook 100 auto’s zal mogen herbergen.
In de notitie worden aan ons twee manieren gepresenteerd om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er bij het provinciehuis beschikbaar zouden moeten zijn. Zo is daar enerzijds de voorgestelde 289 parkeerplaatsen (gebaseerd op de maximale mogelijkheid die het bestemmingsplan biedt). Anderzijds kun je het aantal parkeerplaatsen relateren aan het aantal medewerkers dat in het gebouw werkt. Dat is een landelijke norm. Voor een A-locatie zijn dat 10 plaatsen per 100 werknemers. Voor een B-locatie geldt een norm van 20 plaatsen per 100 werknemers.
Volgens deze normering is het provinciehuis een B-locatie (omdat het aan de rand van de stad ligt en zowel per auto als openbaar vervoer goed bereikbaar is). In het provinciehuis werken zo’n 800 mensen. Wij kunnen dus uitgaan van 160 benodigde parkeerplaatsen. Daarbij komen dan nog de zeer ruimhartige OV-regeling voor ambtenaren en de voor medewerkers beschikbare carpoolauto’s. Weet u wat hier, los van overwegingen op het gebied van milieu, omgevingskwaliteit en duurzaamheid, de financiële voordelen van zijn?
Bovendien spreekt het college zelf al over de mogelijkheid van een ‘mobiliteitsplan’ waardoor er in de toekomst minder parkeerplaatsen nodig zullen zijn. Waarom dan nu zoveel plekken aanleggen met alle consequenties voor het landschappelijk waardevolle gebied. We gaan toch geen parkeerplaatsen aanleggen om ze aan derden te verhuren? GroenLinks wijst om al deze redenen het voorgestelde parkeerquotum van 289 auto’s af. Wij verzoeken de gedeputeerde, om vanuit de grondgedachte van meervoudig ruimtegebruik, parkeerruimte te creëren voor maximaal 160 auto’s. Dit is gebaseerd op de normering zoals die als tweede alternatief wordt gepresenteerd in het Statenvoorstel.
Wij dienen hiertoe een amendement in, gesteund door de fracties van D66 en Partij voor de Dieren.
Wij benadrukken dat de provincie op deze manier recht doet aan de door haarzelf bepleitte waarden op het gebied van milieu, duurzaamheid en oplossingen gericht op de lange termijn. ‘Practice what you preach’, kort gezegd!
Wij amenderen daarom het voorstel van GS en verzoeken de gedeputeerde om een nieuw, gedetailleerd parkeervoorstel aan ons voor te leggen, gebaseerd op een quotum van 160 auto’s, en voorzien van een deugdelijke financiële onderbouwing.
Van verkoop van een bouwkavel ter dekking van de parkeerkosten kan geen sprake zijn".