GroenLinks is blij met de toezeggingen die vandaag gedaan zijn rondom de Ring Utrecht. OV wordt nadrukkelijker meegenomen in de vervolgstudies, nieuwe doorsnijdingen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie zijn van de baan en alle opties voor een spoorlijn tussen Utrecht en Breda worden open gehouden. Teleurgesteld is GroenLinks over de uitspraak dat de optie dat de NRU(N230) een 100km-weg wordt mogelijk blijft.
In de Statenvergadering van maandag 25 januari zijn de plannen voor de Ring Utrecht besproken. Hoewel de plannen vooralsnog veel asfalt blijven behouden, is GroenLinks gematigd positief over het resultaat van de vergadering. Het overgrote merendeel van de Staten geeft aan meer inzet voor OV en leefbaarheid voor omwonenden te verwachten. Belangrijke onderdelen van de Kracht van Utrecht zullen ook in het vervolgproces worden meegenomen. Met name de investeringen voor mobiliteitsmanagement werden door de Gedeputeerde ondersteund.
In de plannen voor het knooppunt Lunetten stonden tot voor kort nog bypasses rond fort ‘het Hemeltje’ bij Houten gepland. Deze doorkruisingen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie zijn nu definitief van de baan. Daarmee wordt de mogelijke aanleg van een spoorlijn tussen Utrecht en Breda niet onmogelijk gemaakt. GroenLinks pleit al lang voor een treinverbinding langs de A27 tussen Almere, Utrecht en Breda, de zogenaamde AUB-lijn.
In een motie vroeg GroenLinks duidelijkheid over de insteek voor de NRU, oftewel de N230. Volgens GroenLinks zou deze weg pal langs Overvecht en Maarssen geen 100 km/uur, maar 80 km/uur moeten worden. De coalitiepartijen wilden de mogelijkheid voor een 100km-weg echter niet van de kaart halen en volgden de Gedeputeerde in zijn pleidooi voor een proces waarin alle opties open blijven.
Voor informatie: Jasper Fastl, 06-14182786