Provinciale Staten heeft kennis genomen van het provinciale aandeel van 16,3 miljoen in de regionale bijdrage voor de Ring Utrecht. Uit deze financiering worden meerdere projecten mogelijk gemaakt. GroenLinks vindt dat deze plannen nog te veel zijn gebaseerd op het oude asfaltdenken. Wij keuren de verbreding van de A27 en de bak bij Amelisweerd af. Tevreden zijn wij over het onderzoek naar kansen OV en de tramlijn naar de Uithof.

De voorkeur voor verbreding van de A27 naar 2x7(!) rijstroken is wat GroenLinks betreft een tijdelijke  vergissing. Het gaat om een momentopname, op basis van een groen college in de stad, een aanzienlijk minder groen college in de Staten en een verre van groene coalitie landelijk. Niemand zal raar opkijken dat in zo’n samenstelling de standpunten van GroenLinks maar mondjesmaat doorklinken.

Natuurlijk, GroenLinks juicht de extra investering van 110 miljoen in een tramlijn naar De Uithof toe. Dit zal een stevige impuls zijn voor het openbaar vervoer en zal de leefbaarheid van de stad Utrecht aanzienlijk verbeteren. Toch is er GroenLinks alles aan gelegen de kleur van het provinciaal college tot een veel groenere te maken. De Ring Utrecht zal daarom prominent in onze campagne naar voren komen. Want alleen een grote GroenLinks-fractie in Provinciale Staten kan de huidige plannen nog enigszins keren.

De vraag is: Kiezen we voor alsmaar meer asfalt en de ongebreidelde groei van het autoverkeer, of werken we aan een duurzame toekomst voor onze provincie? Een provincie waarin de problemen op ons snelwegennet worden opgelost door mensen een volwaardig alternatief te bieden voor de auto. Wij kiezen voor een gezonde toekomst voor onze kinderen. En die toekomst begint vandaag, want alleen op die manier kun je de gewoonte om alles opzij te zetten voor het belang van de auto keren.

GroenLinks kiest voor dorpen en steden waarbinnen voetgangers en fietsers voorrang krijgen op de auto en waar je met het openbaar vervoer snel en comfortabel daar kunt komen waar je ook daadwerkelijk moet zijn. En dat kost geld, daarvan zijn we ons terdege bewust. Geld dat we kunnen besparen door niet te kiezen voor een verbreding van de bak bij Amelisweerd, geld dat kan worden bespaard op compenserende maatregelen voor geluidsoverlast en luchtvervuiling aangezien GroenLinks in dichtbevolkte gebieden kiest voor een maximum snelheid van 80km/uur.

Kies voor de toekomst, kies GroenLinks.