Met het ondertekenen van de bestuursovereenkomst A12 Salto en de keuze voor het Rijsbruggerwegtracé heeft Gedeputeerde Staten (GS) een grove fout begaan. Niet alleen wordt zo het landelijk gebied tussen Houten en Bunnik doorsneden, ook wordt een voldongen feit gecreëerd terwijl de discussie over de beste variant nog volop gaande is.

Woordvoerder Jasper Fastl van de Utrechtse Statenfractie van GroenLinks vindt het volstrekt onlogisch dat de provincie zich nu al formeel heeft uitgesproken over de nieuwe verbindingsweg tussen Houten en de A12. De eerste uitkomsten van het onderzoek naar de effecten van de nieuwe weg geven naast gewenste effecten op het bestaande provinciale wegennet een negatief effect te zien voor de filedruk op de A12. Dit alleen al is tegenstrijdig met de doelstellingen van de Pakketstudies, waarin de doorstroming op de snelwegen rond Utrecht juist verbeterd dient te worden.

De invulling die gedeputeerde Ekkers van verkeer geeft aan de provinciale taak is op z’n minst eenzijdig te noemen. Naast het waarborgen van een goede doorstroming op de eigen wegen heeft de provincie als hoofddoel het zorg dragen voor de kwaliteit van het open landelijk gebied. Dat staat expliciet in het Streekplan. En juist daar wordt te gemakkelijk aan voorbij gegaan met het aanleggen van een nieuwe weg. Binnen de Pakketstudies is zelfs afgesproken dat het opwaarderen van bestaande wegen eerst moet worden overwogen voordat over wordt gegaan tot het aanleggen van nieuwe infrastructuur. En juist dat opwaarderen is niet serieus onderzocht.

Volgens GroenLinks is het nog lang niet zeker dat de nieuwe weg ook daadwerkelijk volgens het Rijsbruggerwegtracé zal worden aangelegd. Allereerst is het aan de gemeente Bunnik om al of niet zelf in te stemmen. En voor een afgewogen keuze wacht deze gemeente terecht alle onderzoeken af. Mocht Bunnik uiteindelijk weigeren in te stemmen met het voorstel dan ligt de optie voor de provincie open zelf een inpassingsvoorstel te doen. Dit vanwege het bovenlokale karakter dat de weg heeft. GroenLinks hoopt dan van harte dat de keuze van GS inderdaad een voorbarige is en dat het behoud van het landelijk gebied zwaarder weegt dan een iets vlottere afwikkeling van het Houtense verkeer naar een steeds drukker wordende A12.

Lees ook het artikel in het AD-UN.
Lees ook het artikel op houtens.nl