Co-fractievoorzitter Jeroen Bart: “Met pijn in het hart neem ik afscheid als lid van de Provinciale Staten van Utrecht. Ik heb het de afgelopen jaren een enorme eer gevonden om als volksvertegenwoordiger namens GroenLinks een bijdrage te leveren aan onze mooie provincie. Het is echter ook zwaar werk om dit te doen naast een fulltimebaan, zeker als persoon met chronische gezondheidsklachten. Het lukt me daarmee niet langer om deze politieke functie de volle aandacht te geven die het verdient.”

Klimaat en brede welvaart

Jeroen Bart is sinds de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2019 Statenlid voor GroenLinks en woordvoerder op de dossiers energie en klimaat en circulaire economie. Hij maakte zich afgelopen jaren onder meer sterk voor versnelling van de energietransitie en een transitie naar een circulaire economie, gebaseerd op brede welvaart.

Door Jeroen’s inzet werd brede welvaart een belangrijk uitgangspunt voor het provinciale economisch beleid en werden er voorstellen aangenomen om lokaal eigendom bij energieopwek borgen. Hij was ook één van de aanjagers voor steviger beleid op het gebied van circulaire economie met als resultaat onder meer het convenant duurzaam bouwen.

Jeroen bedacht ook de actie #TikkieTerug, waarbij de GroenLinks-fractie elke keer dat er een ‘tik’ wordt uitgedeeld aan statushouders in Provinciale Staten, doneert aan een goed doel.

Marjolein van Elteren neemt fractievoorzitterschap over

Na het vertrek van fractievoorzitter Karin Boelhouwer in maart 2022 namen Jeroen Bart en Marjolein van Elteren gezamenlijk het fractievoorzitterschap over. Een duo-fractievoorzitterschap, een vernieuwende keuze in de Provinciale Staten van Utrecht. Met het afscheid van Jeroen neemt Marjolein het fractievoorzitterschap alleen over. David Oude Wesselink zal de functie van vice-fractievoorzitter op zich nemen. Met het duo-fractievoorzitterschap was die functie vervallen.

Co-fractievoorzitter Marjolein van Elteren: “We gaan Jeroen ontzettend missen, als bevlogen woordvoerder op dossiers als energie en economie, maar ook als co-fractievoorzitter van de fractie. De ervaring die we samen hebben opgedaan, maakt dat ik het fractievoorzitterschap nu volledig over kan nemen!”