Tijdens de Statenvergadering van 6 juni jl. werd de Europstrategie 2016 - 2019 van de Randstadprovincies besproken. Statenlid Karin Boelhouwer drong er bij de gedeputeerde op aan dat zij zich als Utrechtse gedeputeerde in Europa in zal zetten voor aanscherping, en zeker geen versoepeling, van de Europese normen ten aanzien van luchtkwaliteit, milieu en water. Gedeputeerde Mariëtte Pennarts zegde toe dat zij dit zal doen.

Statenlid Karin Boelhouwer: "Het is belangrijk om als gezamenlijke provincies een duidelijk geluid te laten horen in Europa. Voor de provincie Utrecht betekent dat dat normen op het gebied van luchtkwaliteit, milieu en water in ieder geval niet versoepeld moeten worden, en waar mogelijk natuurlijk aangescherpt. Ik ben dan ook blij met de toezegging van de gedeputeerde en haar inzet daarin."

Om het Europees beleid de goede kant op te sturen werken de vier randstadprovincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht samen in hun lobby richting Europa. In de Europastrategie van de Randstadprovincies staan de afspraken die de provincies hebben gemaakt ten aanzien van hun inzet in Brussel. De afspraken richten zich vooral op zaken die belangrijk zijn voor de hele randstad, zoals innovatie, regionale economie, bereikbaarheid, circulaire economie, duurzame energie, landbouw en een gezonde leefomgeving.

Geen genade voor foute diesels

Bij het voorstel werd ook een motie ingediend door D66, GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, PvdA en 50PLUS om in Brussel te pleiten voor betere handhavingen ten aanzien van zogeheten 'sjoemeldiesels' en de noodzaak van betere uitstootnormen voor gezonde lucht onder de aandacht te brengen. Deze motie is aangenomen.