De provincie Utrecht moet via een Energiefonds goedkope Duurzaamheidsleningen beschikbaar stellen om woningeigenaren te stimuleren tot warmte-isolatie en het plaatsen van bijvoorbeeld zonnepanelen. Dat pleidooi hield Mariëtte Pennarts, lijsttrekker van GroenLinks tijdens het grote energiedebat van de provincie en de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) op 4 maart in Breukelen:

“GroenLinks wil dat de provincie het initiatief neemt om samen met gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties te komen tot een Utrechtse coalitie voor energiebesparing en duurzame energie."

Het plan van GroenLinks houdt in dat de provincie een fonds start dat zich richt op slimme financiering van duurzame doelen. Bijvoorbeeld door leningen te verstrekken met een rente die 3% lager ligt dan de geldende marktrente. Deze lening kan gebruikt worden om de woning energiezuinig te maken, bijvoorbeeld door energiebesparingsmaatregelen, zoals een zuinige verwarmingsinstallatie, gevel-, dak-, vloerisolatie en HR++ glas of om bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen. “Op die manier daalt de energierekening en wordt het wooncomfort vergroot.” zegt Mariëtte Pennarts. “Ook draagt de bewoner zo bij aan het tegengaan van klimaatverandering door het terugdringen van de CO2-uitstoot. Met het geld dat wordt uitgespaard op de energierekening kan vervolgens de lening worden afgelost. Zo komt het opnieuw beschikbaar voor anderen om te investeren in duurzaamheid.”

Duurzaamheidslening voor hele provincie

De provincies Overijssel en Limburg verstrekken de Duurzaamheidslening al langer net als onder meer de steden Utrecht en Amersfoort. Als ook de provincie Utrecht dat samen met gemeenten gaat doen, worden er nog veel meer gemeenten uitgedaagd om deel te nemen. En zo komt de Duurzaamheidslening binnen het bereiken van álle eigenaar-bewoners in de provincie. GroenLinks verwacht hier meer van dan van de Energiebesparingslening van de Rijksoverheid, een maatregel die voortvloeit uit het Energieakkoord. Door de lage marktrente van dit moment gaat hiervan nauwelijks een stimulerende werking uit. Dat bezwaar heeft de Duurzaamheidslening niet.