Marjolein van Elteren en Jeroen Bart: “We zijn enorm blij met het vertrouwen dat de fractie ons als co-fractievoorzitters heeft gegeven. We mogen trots zijn op wat GroenLinks de afgelopen jaren in de provincie Utrecht heeft bereikt en we kijken er naar uit om hierop samen voort te bouwen!”

Duo-fractievoorzitterschap

De fractie maak met een duo-fractievoorzitterschap een vernieuwende keuze. In Provinciale Staten is dat nog niet eerder gebeurd, maar er zijn genoeg voorbeelden van duo’s die samen succesvol een fractie of partij leiden. In het Europees Parlement hebben de Groenen bijvoorbeeld twee fractievoorzitters, Ska Keller en Philippe Lamberts, en in Duitsland hebben partijen van links tot rechts een duo als voorzitters.

De fractie kiest voor een duo omdat dit een goede balans geeft. Een gedeeld leiderschap zorgt voor meer reflectie. GroenLinks gelooft dat je in een goed gesprek en overleg uiteindelijk tot de beste beslissingen komt, en met twee voorzitters weet je zeker dat dit altijd gebeurt. Daarbij is er ook een goede balans tussen man-vrouw en stad-platteland: Jeroen komt uit Utrecht en Marjolein uit Woudenberg.

Grote schoenen om te vullen

Jeroen Bart: “Karin is in de Staten een belangrijke verbindende factor, zowel voor ons als fractie, binnen de coalitie, als ook voor de Staten als geheel. Met haar ervaring, haar heldere taal en persoonlijke warme benadering is ze een goede fractievoorzitter en een gewaardeerde collega.” Marjolein van Elteren vult aan: “Het duo-fractievoorzitterschap biedt voor ons de kans om daarop voort te bouwen en de rol van fractievoorzitter op een vernieuwende manier in te vullen. Zeker als grootste partij in Provinciale Staten. Jeroen en ik hebben daar alle vertrouwen in. Dat gaan we de komende tijd laten zien!”