GroenLinks kiest voor gezond, groen en samen. Dat was de boodschap van fractievoorzitter Florian Bekkers bij de behandeling van de begroting voor 2017 op maandag 31 oktober.

Fractievoorzitter Florian Bekkers: “Met gezond, groen en samen als uitgangspunt zet GroenLinks in op gezonde lucht, meer natuur en bruisende cultuur. Een provincie waar mensen graag wonen, werken, ontspannen en op bezoek komen.”

Gezond

Gezonde lucht is voor GroenLinks topprioriteit. Daarom kiest GroenLinks voor het afkicken van fossiele brandstoffen en in plaats daarvan voor schone en gezonde energie. Ook zet GroenLinks in op snelle en veilige fietsverbindingen, zodat je met de (elektrische) fiets in de toekomst overal in de provincie snel, gemakkelijk en zo gezond mogelijk kunt komen. De fiets wordt zo ook voor wat langere afstanden een serieus en gezond alternatief voor de auto.

Voor de fiets is de ambitie een verdubbeling van het fietsgebruik voor woon-werkverkeer in 2030 ten opzichte van 2011. Daarnaast moet de fiets voorrang krijgen bij de ruimtelijke inrichting van wegen en kruispunten. GroenLinks stelt voor de Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit van de provincie bij deze inrichting te betrekken.

GroenLinks is blij dat de inzet op gezonde energie en de fiets duidelijk terugkomt in de begroting en in de uitwerking van de provinciale energieagenda en het realisatieplan fiets.

Groen

GroenLinks kiest voor meer groen. Ontspannen en wandelen in de mooie Utrechtse natuur is gezond. Mensen willen de natuur beleven en met elkaar delen. Maar we moeten ook zuinig zijn op onze natuur en de eigen waarde van de natuur koesteren. GroenLinks is dan ook blij met de inzet in de begroting op de aankoop en inrichting van nieuwe natuur, zoals afgesproken in het Akkoord van Utrecht.

Er moet echter nog wel veel gebeuren: uit een recent rapport van het Wereld Natuur Fonds bleek dat het aantal (dier-)soorten in Nederland is afgenomen. Een zelfde trend geldt voor de provincie Utrecht. Daarnaast heeft intensieve landbouw negatieve effecten op de natuur. Een recent rapport van de Sociaal Economische Raad (SER) benadrukte nog eens dat de toekomst ligt bij de duurzame landbouw. Wat GroenLinks betreft is het belangrijk om vooral duurzame koplopers te ondersteunen zodat steeds meer agrariërs hun voorbeeld volgen.

GroenLinks heeft samen met de Partij voor de Dieren twee moties ingediend ten behoeve van het vervoer en opvang van gewonde wilde dieren. Binnenkort neemt de provincie diverse taken op het gebied van natuur over van het Rijk en GroenLinks wil dat dat de provincie zich daar op deze punten goed op voorbereid. De motie ‘dierenambulance’ werd wel aangenomen, die voor de opvang van gewonde dieren niet doordat D66 díe motie niet steunde.

GroenLinks heeft een motie van de ChristenUnie gesteund om te onderzoeken of er meer ‘groene’ handhavers (veldwachters) nodig zijn en wat daarvan de kosten zijn.

Samen

GroenLinks kiest ook voor samen. De inzet op cultuur zit stevig in de begroting. GroenLinks is daar blij mee. Cultuur brengt ons dichter bij elkaar en werkt aanstekelijk voor inwoners, ondernemers en toeristen. Utrecht bruist en is een aantrekkelijke regio om in te wonen en te werken. Dat wil GroenLinks graag zo houden en heeft daarom extra aandacht voor cultuur.

Toch zijn er in Utrecht ook dorpen waar de samenhang en leefbaarheid onder druk staat. Om de samenhang in de kleine kernen te versterken heeft GroenLinks samen met SGP, CDA en SP een motie ingediend om te onderzoeken op welke wijze de leefbaarheid in en de aantrekkelijkheid van, de kleine kernen verbeterd zou kunnen worden. Naast de vraag wat bewoners van die kernen belangrijk vinden, wordt daarbij ook onderzocht wat wegtrekkende bewoners zou kunnen behouden of wat aantrekkelijk is voor mensen die overwegen naar een dorp te verhuizen.