Op 14 oktober 2006 hebben het provinciaal partijbestuur en de statenfractie een informatie- en discussieavond georganiseerd over de plannen van de NV (= Noordvleugel) Utrecht op het partijkantoor. De bijeenkomst had weliswaar geen al te grote opkomst, maar kende wel een levendige discussie.

De ambities voor de plannen omhelzen zowel verstedelijking, verkeer en vervoer als natuur, water en recreatie, maar alleen de plannen voor de woningbouw en voor de bedrijventerreinen lijken tot nu toe concrete locaties en getallen te gaan opleveren. Voor verkeer en vervoer zullen de plannen nog worden uitgewerkt. Voor zowel woningbouw en bedrijventerrein als voor verkeer en vervoer geldt dat de toezegging van rijksgeld ons in een fuik van snelle besluiten dreigt te lokken. Maar al die woningen, bedrijven en wegen nemen steeds meer happen uit ons provinciale landschap. Daarmee lijdt het woonklimaat van de hele provincie schade; zo willen we het niet als GroenLinksers.

Besloten is om op korte termijn meer mensen bij de discussie te betrekken.