GroenLinks is bij de Provinciale Statenverkiezingen de grootste partij geworden in de provincie Utrecht! Met exact 98.900 stemmen komen namens GroenLinks 8 Statenleden in Provinciale Staten van Utrecht. Dat is qua aantal Statenleden een verdubbeling van de uitslag in 2015, en een ruime 4.700 stemmen meer dan de tweede partij, de VVD.

Lijsttrekker Huib van Essen: “Dit is een ongelooflijke uitslag! We willen al onze kiezers ontzettend bedanken voor dit vertrouwen. We gaan nu werk maken van de aanpak van klimaatverandering, het bouwen van meer betaalbare woningen, goed openbaar vervoer en snelle fietspaden. Als grootste partij kunnen we nu écht het verschil gaan maken!”

Grote nieuwe fractie

Voor GroenLinks zijn 8 Statenleden verkozen. Naast lijsttrekker Huib van Essen, bestaat de fractie uit Karin Boelhouwer, Ali Karataş, Suzanne Vrielink, Jeroen Bart, Marjolein van Elteren, Marijke de Jong en Nelleke Groen. David Oude Wesselink en Thilly de Boer worden als nummers 9 en 10 op de lijst aangesteld als commissielid.

Bram van Ojik als informateur

Inmiddels is Bram van Ojik, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, zijn werk gestart als informateur. Hij voert gesprekken met alle verkozen partijen om te bezien welke samen het beste een nieuwe coalitie kunnen gaan vormen. Dan gaat het om overeenkomsten op het gebied van inhoud, het proces en onderlinge relaties.

Huib van Essen: “GroenLinks wil een groene, progressieve coalitie die onomwonden kiest voor een inclusieve samenleving en een daadkrachtige aanpak van klimaatverandering. Het is belangrijk dat deze coalitie stabiel en slagvaardig is, en kan rekenen op voldoende breed draagvlak in de Staten. Dat is onze inzet in de onderhandelingen, zodat we de komende 4 jaar zoveel mogelijk van ons verkiezingsprogramma waar kunnen gaan maken.”