De minister van Infrastructuur en Milieu heeft vandaag een stapje terug moeten zetten in haar wens tot verbreding van A27 door de 'Bak van Amelisweerd'. Op aandringen van een meerderheid van de Tweede Kamer heeft demissionair minister Schultz van Hagen ingestemd met een nieuw onafhankelijk onderzoek naar de noodzaak van de forse verbreding. Tot grote vreugde van GroenLinks gaat er nu echt gekeken worden of extra rijstroken binnen de bak een aanvaardbaar alternatief zijn. Reële kans dus dat het bos bij Amelisweerd alsnog gespaard blijft.
Van oudsher is GroenLinks tegen verbreding van de bak. Die verbreding is een kostbare ingreep die ten koste gaat van een waardevol bos, Amelisweerd, en de luchtkwaliteit in Oost-Utrecht. Volgens GroenLinks zijn er diverse maatregelen te nemen om het verkeer ook in de toekomst binnen de huidige bak goed door te laten stromen. Lang leek het er op dat Het Rijk vast bleef houden aan verbreding van de bak en dat we moesten berusten in het onderhandelingsresultaat dat gedeputeerde Van Lunteren voor de regio heeft binnengehaald: 15 miljoen Euro extra om de overlast aan de oostrand van Utrecht te beperken.
De vorige Tweede Kamer was met een nipte meerderheid voor verbreding van de bak en heeft de minister de opdracht gegeven haast te maken. Nu de verhoudingen in de Tweede Kamer zijn gewijzigd is er wellicht een kans dat een alternatief toch kans gaat maken. Veel is daarbij afhankelijk van de opstelling van de PvdA in de onderhandelingen. De Tweede Kamerfractie van GroenLinks heeft al aangegeven alles op alles te zetten om het al te voortvarende besluit van de minister terug te draaien. Woordvoerder Fastl: “We blijven de hoop hebben dat er een goedkoper èn milieuvriendelijker alternatief gekozen zal worden, ten gunste van Amelisweerd, het openbaar vervoer en de luchtkwaliteit aan de oostrand van Utrecht”.
Tijdens behandeling in PS afgelopen maandag. werden er diverse moties ingediend om de gedeputeerde terug te sturen naar de onderhandelingstafel. Daarmee heeft GroenLinks niet ingestemd. De gedeputeerde heeft gehandeld binnen de kaders die in februari 2011 door bijna de hele Staten (minus PvdD en GroenLinks) zijn vastgesteld. Daarbij zat geen variant binnen ‘De Bak’, sterker nog, er is toen tot onze grote spijt al ingestemd met verbreding van de A27 en met de wens de bak bij Amelisweerd te verbreden. De rol van de provincie als mede-bevoegd gezag beperkt zich tot de ruimtelijke inpassing (het oppoetsen) van de plannen. GroenLinks en D66 hebben een motie ingediend die duidelijk maakt dat de sleutel toch echt in handen is van de Tweede Kamer en die de gedeputeerde opdraagt zich in te blijven zetten voor een goede inpassing op het gebied van ruimte, lucht en geluid. Dit geldt zeker ook als de Kamer ervoor kiest de oplossing binnen ‘De Bak’ te zoeken.