Op 25 september diende de PvdA een motie in voor het instellen van een moratorium voor de geitenhouderij. Hiermee zouden geitenhouderijen in de provincie Utrecht de komende zes maanden niet meer uit kunnen breiden. De aanleiding hiervoor was een rapport van het RIVM waaruit bleek dat er een verhoogde kans is op longontsteking is voor omwonenden die binnen 2 kilometer van een geitenhouderij wonen. GroenLinks vond de motie te voorbarig en heeft daarom tegengestemd.

Statenlid Erna Kotkamp: “Het is nog onduidelijk wat de reden is voor deze hogere kans op longontsteking en daarover moet eerst meer duidelijkheid komen. Eind dit jaar komt de Gezondheidsraad met aanbevelingen en die wachten we voor nu af. Het op slot zetten van de geitenhouderij vinden wij op basis van wat we nu weten in ieder geval niet in verhouding staan.”

Instellen moratorium

Om een moratorium in te stellen moet de provincie een zogenaamd voorbereidingsbesluit nemen. Een voorbereidingsbesluit is bedoeld om ruimtelijke ontwikkelingen op slot te zetten in afwachting van een wijziging van de provinciale ruimtelijke regelgeving. Daarvoor heeft de provincie vervolgens zes maanden de tijd. Als de regelgeving dan niet is aangepast, dan gaat het slot er weer af.

Erna Kotkamp: “De provincies Gelderland en Noord-Brabant hebben ervoor gekozen om een dergelijk moratorium in te stellen, maar het aantal geitenhouderijen is daar ook een stuk groter en zij hebben daarin dan ook een andere afweging gemaakt. Wij vinden een moratorium voor nu een te zwaar instrument. Gemeenten kunnen zelf wel kiezen om verdere uitbreidingen al dan niet toe te staan.”

Geen waterbedeffect

Door de moratoria in Gelderland en Noord-Brabant was de PvdA bang voor een waterbedeffect. Als geitenhouderijen aldaar niet meer uit kunnen breiden, dan zouden ze misschien wel naar de provincie Utrecht kunnen komen. In de provinciale regelgeving is echter geregeld dat er zich geen nieuwe agrarische bedrijven in de provincie Utrecht kunnen vestigen. Een moratorium is daarvoor dan ook niet nodig. Het enige dat een moratorium wel zou bereiken is dat bestaande geitenhouderijen niet meer uit kunnen breiden en dat andersoortige veehouderijen niet meer om kunnen schakelen naar geitenhouderij. De gedeputeerde heeft toegezegd om te monitoren of er niet opeens heel veel uitbreidingen en/of omschakelingen voor geitenhouderijen worden aangevraagd. Mocht dat wel het geval zijn, dan zal het college passende maatregelen nemen.

Weinig steun voor motie

Al met al kon de motie om een moratorium in te stellen maar op weinig steun rekenen. Naast de PvdA stemde namelijk alleen de SP en PVV voor de motie.

Kotkamp: “Hoewel we het instellen van een moratorium voor nu te ver vonden gaan, blijven we het dossier natuurlijk wel nauwlettend volgen en zullen we actie ondernemen wanneer dat nodig is.”