GroenLinks heeft tijdens de Statenvergadering van 30 april jl. tegen het voorstel gestemd om het verbod op een directe buslijn tussen Utrecht en De Ronde Venen uit de aanbestedingseisen te laten schrappen. De belangrijkste reden hiervoor is dat een buslijn parallel aan de trein er waarschijnlijk voor zal zorgen dat de frequentie van de trein in de spits gehalveerd zal worden. Daarnaast zullen de extra kosten die gepaard gaan met het doortrekken van de buslijn ten koste gaan van andere buslijnen.
In de gemeente De Ronde Venen leeft bij veel mensen de wens voor de terugkeer van een directe busverbinding met Utrecht. Tot zes jaar geleden bestond er zo’n verbinding en daar werd toen veel gebruik van gemaakt. Destijds is echter besloten om de bus alleen nog maar tot station Breukelen te laten rijden. De belangrijkste reden daarvoor was het voorkomen van concurrentie tussen de bus en de trein. Het gevolg is een 10 tot 13 minuten langere reistijd, hogere reiskosten en een extra overstap.
Nieuwe OV-consessie
Op dit moment loopt de aanbesteding voor de nieuwe OV-concessie. De provincie heeft daarin als voorwaarde opgenomen dat de concessiehouder geen directe busverbinding tussen De Ronde Venen en Utrecht mag opnemen. Dit heeft tot veel reacties geleid uit De Ronde Venen en was voor de GroenLinks-fractie reden om tijdens het Statendebat op 30 april de gedeputeerde kritisch te bevragen over de redenen achter deze voorwaarde.
Nadelige gevolgen schrappen voorwaarde
Het schrappen van de genoemde voorwaarde zou betekenen dat de bus zeer waarschijnlijk weer tot Utrecht door zou rijden, maar dat is niet zonder risico’s voor de kwaliteit van het OV-aanbod in de regio. Gezien de huidige reizigersaantallen is de kans groot dat de NS de frequentie van de trein tussen Breukelen en Utrecht in de spits terug zou brengen van vier naar twee treinen per uur, waardoor een grote groep andere OV-reizigers gedupeerd zou worden. De reizigersaantallen zitten nu namelijk nog maar net boven de kritische grens die de NS hiervoor hanteert. Buiten de spits is de frequentie van de trein onlangs al verlaagd vanwege de lagere reizigersaantallen. Ook zou het laten doorrijden van de bus ten koste gaan van andere buslijnen in de provincie om de extra kosten van naar schatting een half miljoen euro per jaar te dekken.
Geen directe busverbinding
Alles overwegend heeft GroenLinks daarom tegen het voorstel gestemd om het verbod op een directe busverbinding op dit moment uit de aanbestedingseisen te schrappen. Hierbij heeft de fractie in haar stemverklaring laten notuleren dat de OV-bereikbaarheid van De Ronde Venen aandacht verdient. De fractie zet zich hier de komende periode in samenwerking met betrokkenen graag voor in.