De verbreding van de A27 biedt een uitgelezen kans voor een directe fietsverbinding tussen Houten en Vianen langs de nieuwe A27-brug over de Lek. Eerder riep Statenlid Huib van Essen Gedeputeerde Staten al op dit in samenwerking met de Minister van Infrastructuur en Milieu mogelijk te maken. Op 1 december werd in de Tweede Kamer een door GroenLinks, samen met de PvdA en D66, ingediende motie aangenomen om deze verbinding mogelijk te maken.

Statenlid Huib van Essen: “Ik ben blij dat er in de Tweede Kamer nu ook een motie ligt die oproept tot het mogelijk maken van deze verbinding. Daarmee is deze weer een stap dichterbij. De fietsroute tussen Vianen, Nieuwegein en Houten kan zo ruim 4 kilometer korter worden.”

Motie GroenLinks in Tweede Kamer

Tijdens de Statenvergadering van 2 november vroeg GroenLinks aandacht voor een fietsverbinding langs de nieuwe A27-brug over de Lek en steunde een motie hierover van de PvdA en ChristenUnie. Op 23 november diende GroenLinks, samen met de PvdA en D66, in de Tweede Kamer een motie in om deze verbinding op te nemen in het tracé-besluit A27 Houten-Hooipolder en een financiële bijdrage te leveren voor de realisatie hiervan op basis van een 50-50 verdeling. Deze motie werd 1 december aangenomen en hierdoor komt de fietsbrug weer een stap dichterbij.

Aantrekkelijker maken van de fiets

Met de aanleg van deze brug wordt de aantrekkelijkheid voor het gebruik van de fiets op het traject vergroot. Het fietsgebruik in het stedelijk gebied stijgt namelijk al jaren en de opkomst van de elektrische fiets maakt de fiets ook voor langere afstanden aantrekkelijk. Met de komst van de fietsbrug kan zo’n 15 minuten aan reistijd bespaard worden. Meer fietsen is daarbij niet alleen gezond, maar zorgt ook voor minder ruimtegebruik, minder uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof en lagere kosten voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van wegen.