Zaterdag 5 juli staat er midden in het Gagelbos een groot dance-festival gepland. Zo'n festival past op zich prima aan de rand van Utrecht, in het Noorderpark. Daar is het recreatiegebied ook voor bedoeld. Maar of het nu juist op dit plekje van het Noorderpark moet, midden in de ecologische hoofdstructuur (ehs)? Dat valt te betwijfelen. Staatsbosbeheer geeft aan dat het voor hen een test is of het natuurgebied zo'n festival aan kan. Leidend voor hen is dat het broodnodig geld oplevert.

Kijk, zo'n festival is leuk, dat hoort ook bij een bruisende stad als Utrecht. En er ligt in Noorderpark een prima locatie voor dit soort festivals, 2 kilometer verderop, in de polder Ruijgenhoek, waar ook het Soendafestival plaatsheeft. En ja, dat veroorzaakt best wat overlast, maar dat kunnen we best hebben.

Probleem met het festival Zomerkriebels is dat het festival zo groot is dat het niet in de recreatiezone van het Gagelbos past. (Een zone die overigens is ingericht voor extensieve natuurrecreatie) De omvang van het festival heeft Staatsbosbeheer doen besluiten om gebieden die voor de gewone recreant normaliter ontoegankelijk zijn, beschikbaar te stellen aan het festival. Pakweg de helft van het festival zal daardoor plaatshebben binnen de ehs. Juist in het deel van het Noorderpark dat we verre willen houden van menselijke overlast.

En hoewel wij als GroenLinks de veelkleurige uitingen van cultuur toejuichen, gaat ons dit een stap te ver. Als hoeders van kwestbare natuur kunnen we niet anders zeggen dan: 'Staatsbosbeheer, hier gaat u uw boekje te buiten. U heeft tot doel natuur te beschermen. En ja, dat kost geld. Maar het verkrijgen van geld heiligt niet alle middelen.'

Daarom roepen we GS op om Staatsbosbeheer terug te fluiten en het festival uit de ehs te weren. Op een minder kwetsbare locatie is Zomerkriebels wat ons betreft van harte welkom. 2km verderop in datzelfde Noorderpark bijvoorbeeld.

Dilemma
Dit is niet het eerste en zal ook niet het laatste dilemma zijn op de scheidslijn tussen recreatie, festivals, natuur en milieu. Utrecht zit als centrale festivalstad met de handen in het haar waar al die festivals op een zo goed mogelijke manier te huisvesten. Het is niet verbazend dat ze voor een keer ook uitkomen in het fraaie Gagelbos. Het is zaak dat alle partijen (gemeentes, recreatieschappen, natuurorganisaties en provincie) snel een plan maken hoe hier in de toekomst mee om te gaan.  Met niet alleen de focus op recreatie, maar evengoed op natuurontwikkeling.