GroenLinks is blij met de toekenning van het Fonds voor Cultuurparticipatie voor het programma Cultuureducatie met kwaliteit. De inleg van de provincie en acht gemeenten wordt dankzij deze zogenaamde matchingsregeling verdubbeld.

Het programma richt zich op het basisonderwijs; wat er precies gaat gebeuren, wordt ontwikkeld in nauw overleg met de scholen. Uitgangspunten zijn de volgende drie doelen:

  • cultuur verbinden met andere vakken;
  • leerlingen en leerkrachten scholen in talenten;
  • de school verankeren in de culturele omgeving.

Dit alles om kinderen kwalitatief hoogwaardig cultuuronderwijs te bieden.

Kunsteducatie op school

Dat scholen zo nauw betrokken worden is goed. Uit de masterstudie van Mieke van der Ven “De school als consument van kunsteducatie” (Universiteit Utrecht) blijkt dat scholen het belangrijk vinden dat:

  • leerlingen kennis kunnen maken met kunst en cultuur en zich daardoor op cultureel en algemeen vlak ontwikkelen;
  • de culturele activiteit bijdraagt aan de kerndoelen en doorlopende leerlijn kunst en cultuur;
  • er educatief materiaal is bij een voorstelling;
  • er rond een voorstelling extra aanbod is zoals een workshop of een kijkje achter de schermen;
  • er gezamenlijk een planning gemaakt wordt door culturele instelling en school;
  • de afstand van school tot culturele instelling niet te groot is;
  • de prijs niet te hoog is;
  • de instelling de juiste informatie geeft over geschiktheid van de activiteit voor een bepaalde leeftijd;
  • de houding van het personeel ten opzichte van de school en de leerling positief is: de leerling moet zich welkom voelen.

Cultureel ondernemerschap

De roep om ondernemerschap in de culturele sector is groot. Buiten schooltijd is de concurrentie van (culturele) activiteiten enorm. Denk aan sport, huiswerk, vrienden, gezinsactiviteiten, buiten spelen enzovoort. Willen we kinderen hoogwaardig kunstonderwijs op school bieden en hen daarmee warm maken als toekomstig kunstconsument, dan moeten we de wensen van de klant goed in the picture hebben.

Hoe logisch dit misschien ook klinkt, de deelnemende culturele instellingen doen er goed aan deze gedachten mee te nemen: produceren met idee over wat de klant belangrijk vindt. De instellingen Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht hebben een aanvraag gedaan en kunnen nu een mooi programma vormgeven. Ook theatergroep Het Filiaal zal een actieve rol gaan spelen.

Zo biedt de uitvoering van dit programma mooie kansen om het gewenste ondernemerschap, ook in de cultuureducatie, te ontwikkelen. Vraag en aanbod bij elkaar brengen dus!