Afgelopen maand heeft het College van Gedeputeerde Staten toestemming gegeven om in het komende jachtseizoen liefst 640 reeën af te schieten in de provincie Utrecht. Dat aantal is gebaseerd op een rapport van het bureau Terra Salica waar per deel van de provincie een berekening is gemaakt voor hoeveel reeën dit gebied ruimte heeft. Komt het aantal reeën boven dit aantal, dan wordt ene ontheffing verleend om reeën af te schieten. Dat klinkt allemaal heel objectief, maar wat is nu eigenlijk de schade of de overlast die reeën brengen? In het persbericht van GS wordt gesproken over schade aan landbouwgewassen en jonge bosopstanden, en schade aan het verkeer door aanrijdingen.

In het AD/Utrechts Nieuwsblad hebben wij de afgelopen dagen kunnen lezen dat het afgelopen jaar geen claims zijn binnengekomen over schade aan gewassen door reeën. En inderdaad eten reeën graag jonge eikenblaadjes, maar daar kun je als bosbouwer rekening mee houden door een jong eikenperceel de eerste een a twee jaar af te schermen. Ook aan de sterfte of verwonding door verkeersongelukken kan het nodige worden gedaan. Plaatsing van wildreflectoren kan het aantal wildslachtoffers al met meer dan de helft terugbrengen. Ook het terugbrengen van de maximumsnelheid op bepaalde wegen op de Heuvelrug kan heel wat uitmaken.

Wat echter fundamenteel mis is aan het besluit van Gedeputeerde Staten, is dat enkel lijkt te worden uitgegaan van de schade die een dier kan aanbrengen. Een benadering vanuit het dier zelf ligt eigenlijk meer voor de hand gezien de bedoeling van de Faunawetgeving.
Ook is het vreemd dat de provincie aan de ene kant –terecht!- het leefgebied van reeën en ander wild probeert te vergroten door aanleg van ecoducten en andere faunapassages, en aan de andere kant een limiet stelt aan het aantal reeën dat zich in een gebied mag ophouden; een limiet die volgens het rapport van Terra Salica ook voor de komende jaren op hetzelfde peil blijft. Het lijkt er op, dat dit rapport vooral bedoeld is om de jacht in de provincie in stand te houden.
De Statenfractie van GroenLinks vindt het afschot van 640 reeën niet onderbouwd en niet acceptabel, en zal GS hier spoedig over aan de tand voelen.