Wat moet de provincie in de komende periode doen?

• Bij het Rijk aandringen op verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 80 km/uur bij natuurgebieden en rond stedelijk gebied. Op andere delen geldt 100 km/uur als maximum.
  • De maximumsnelheid op provinciale wegen verlagen naar 60 km/uur. Landbouwverkeer kan dan naar de hoofdrijbaan, waardoor de ruimte en de veiligheid voor fietsers op de parallelbaan toeneemt. In de bebouwde kom moet 30 km/uur de maximumsnelheid worden.
  • Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen, aanvullend op parkeernormen, zorgen voor voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s. Elektrische auto’s kunnen ook dienen als opslagsysteem voor elektriciteit en daarmee het net ontlasten.
  • Een goed aanbod van (elektrische) deelauto’s mogelijk maken. De provincie moet die keuze promoten.
  • Geen nieuwe tankstations voor benzine en/of diesel langs provinciale wegen toestaan.
  • Multimodale hubs rond steden zoals Utrecht en Amersfoort ontwikkelen. Deze verminderen het autoverkeer in de binnenstad.
  • Samen met de gemeenten van de Regionale Klimaattafel maakt de provincie er zich sterk voor om de verbreding van de A27 bij Amelisweerd te schrappen. Amelisweerd moet bos blijven.
  • Als een geplande uitbreiding of aanpassing van autowegen niet doorgaat, moet de al beschikbaar gestelde subsidie beschikbaar komen voor verbetering van fietsvoorzieningen.