Nieuws van Jeroen Bart

GroenLinks steunt het Klimaatakkoord

Aan alle provincies wordt het Klimaatakkoord, evenals de daarbij behoren afspraken en maatregelen, ter ondertekening voorgelegd. GroenLinks ziet het Klimaatakkoord als een belangrijke stap om klimaatverandering tegen te gaan en heeft dan ook ingestemd met de ondertekening. Het voorstel hiertoe in Provinciale Staten van Utrecht werd door een ruime meerderheid aangenomen.

Statenlid Jeroen Bart: “Het Klimaatakkoord is een stap in de goede richting. We hadden als GroenLinks echter wel andere keuzes gemaakt. Zo komt de rekening nu nog te veel bij inwoners te liggen. Daarom zijn we ook blij dat er in Utrecht een provinciaal fonds komt voor mensen met een smalle beurs.”

GroenLinks kritisch over handelsreis naar China

Inmiddels is de discussie ook landelijk losgebarsten, maar door GroenLinks en een aantal andere Statenfracties is vorige week al een duidelijk signaal afgegeven aan het college van Gedeputeerde Staten om kritisch te kijken naar de mensenrechtensituatie in, en de handelsrelatie met, China. Dit naar aanleiding van een geplande bedrijvenmissie vanuit de provincie naar China en Hong Kong in november.

Statenlid Jeroen Bart: “China heeft een slechte reputatie op het gebied van mensenrechten, daarom is het wat GroenLinks betreft niet vanzelfsprekend om een bedrijvenreis naar dit land te organiseren. We hebben het college dan ook gevraagd om een evaluatie van het vriendschapsverdrag tussen de provincie Utrecht en Guangdong, en wat wij daarin doen om de mensenrechtensituatie te verbeteren. Als een dergelijke missie niet aan verbetering bijdraagt, dan moeten zowel het vriendschapsverdrag als toekomstige missies serieus heroverwogen worden.”

Provincie gaat aan de slag met Regionale Energiestrategieën

GroenLinks wil vaart maken richting een schone energievoorziening. Daarvoor is het nodig om meer schone energie op te wekken, ook in de provincie Utrecht. Per regio wordt bekeken hoeveel en waar schone energie moet worden opgewekt via zogenaamde Regionale Energiestrategieën. De provincie gaat deze RES’en actief ondersteunen.

Statenlid Jeroen Bart: “We vinden het belangrijk dat in alle drie de RES-regio’s in de provincie Utrecht een ambitieus plan komt te liggen. Op dit moment doen we namelijk nog lang niet genoeg om de klimaatdoelstellingen uit het Akkoord van Parijs te halen. Daarbij is echter ook belangrijk dat inwoners mee kunnen denken en mee kunnen profiteren. Dat hebben we ook meegegeven aan het college en is voor GroenLinks een voorwaarde voor een geslaagde energietransitie!”

Klimaat wordt onderdeel van de Regio Deal Foodvalley

Vanuit het Rijk worden met regio’s deals gesloten om belangrijke opgaven samen met regio integraal op te pakken. Hierbij zit financiering vanuit het Rijk en ook de regio, waaronder de provincie. In de Regio Deal Foodvalley komen verschillende opgaven voor deze regio terug, het klimaat ontbreekt echter.

Statenlid Jeroen Bart: “In de Regio Deal komen opgaven als het terugdringen van de uitstoot van fijnstof, ammoniak en het bevorderen van circulaire landbouw terug. Het terugdringen van broeikasgassen echter niet. Dat mist GroenLinks en daarom hebben wij samen met D66 een motie ingediend om dit alsnog bij de uitvoering van de Regio deal te betrekken.”

GroenLinks stelt schriftelijke vragen over toekomst vliegverkeer

Er wordt momenteel gesproken over de toekomst van het vliegverkeer in Nederland. De keuzes die gemaakt worden zijn ook van invloed op de leefomgeving in de provincie Utrecht. Zo kan meer vliegverkeer zorgen voor meer geluidsoverlast en luchtvervuiling. GroenLinks is benieuwd naar hoe de provincie Utrecht de belangen van de inwoners van Utrecht behartigt en heeft daarom samen met D66 schriftelijke vragen gesteld.

Statenlid Jeroen Bart: “Een gezonde leefomgeving is voor GroenLinks ontzettend belangrijk. De afgelopen jaren neemt het vliegverkeer in het noordwesten van de provincie Utrecht al toe, evenals de overlast. En dat zou de komende jaren nog weleens verder toe kunnen nemen, bijvoorbeeld als er een nieuwe vliegroute boven de provincie Utrecht komt. Dat moeten we zien te voorkomen.”

GroenLinks stelt schriftelijke vragen over fraude met afval en subsidie mestverwerkers

In mei van dit jaar bracht NRC het nieuws dat mestverwerkingsfabrieken betrokken zijn bij omvangrijke fraude met afval en subsidies. In het artikel wordt onder meer gesteld dat provincies onvoldoende controleren. GroenLinks heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

Statenlid Jeroen Bart: “Het is belangrijk dat we meer schone energie opwekken. GroenLinks is echter kritisch als gaat om opwek met biomassa. Mestverwerking vormt indirect immers een beloning voor mestoverschotten. Daarbij blijkt nu dat met mestfabrieken ook fraude gepleegd wordt, met zowel subsidie als de illegale lozing van afval. GroenLinks vindt het belangrijk dat de provincie zorgt voor goede controle en handhaving.”